Hlavní obsah
Airbag po crashtestu Foto: Euro NCAP

Dalších 12 milionů aut může mít problémy s airbagy

Už minulý rok americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu oznámil, že vyšetřuje airbagy společnosti TRW Automotive Holdings kvůli možnému technickému pochybení. Nyní rozšířil tuto zprávu celkem konkrétně – do servisů musí přes 12 milionů aut.

Airbag po crashtestu Foto: Euro NCAP
Dalších 12 milionů aut může mít problémy s airbagy

Až osm úmrtí mohou mít na svědomí vadné airbagy od bývalé firmy TRW Automotive Holdings, dnes patřící do koncernu ZF Friedrichshafen. Jejich řídicí elektronika posílala do systému při kolizi špatné signály, takže byla znemožněna jejich funkčnost.

Podle vyšetřování tak v USA ve vozech Hyundai a Kia, vybavených těmito airbagy, zemřeli čtyři lidé, ve vozech koncernu Fiat Chrysler tři. Tyto nehody vytvořily svolávací akci pro 2,5 milionu aut, ovšem teď bylo zjištěno, že dva vozy Toyota Corolla, které havarovaly tento rok, neměly nafouknuté airbagy. Jeden člověk při jedné z nehod dokonce zemřel. A tak počet vozidel, která musejí do servisů, vzrostl na víc než dvanáct milionů.

Největší hříšník – Takata

TRW ale není první společností, která má dlouhodobě problémy s airbagy. Už léta se táhne svolávací akce společnosti Takata, která vědomě vyráběla vadné airbagy, které způsobily mnoho úmrtí. Bylo prokázáno, že nafukovací systém vadných airbagů může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. Exploze mohla navíc nastat zcela náhodně, protože prostředek, který vyvíjí plyn k nafouknutí airbagů (dusičnan amonný), neobsahoval vysoušeč. Takže patrona vlhla a mohla způsobit buď nefunkčnost systému, nebo naopak jeho špatné spuštění.

Do servisů už muselo jít přes 35 milionů vozidel (včetně motocyklů) a další budou pokračovat. Společnost Takata byla na hraně úpadku, ale nakonec přežila, i když jen za cenu toho, že zcela upustila od výroby bezpečnostních automobilových zařízení a zůstala jí pouze výroba a vývoj autoelektroniky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků