Citroën 2CV - legendární kachna se světu ukázala před 70 lety
Model 2CV se začal rodit už na konci třicátých let minulého století. Podle firemní legendy šéf Citroënu Pierre-Jules Boulanger zadal konstruktérům následující úkol: musí to být levné lidové auto, které zvládne přepravit čtyři statné vesničany s klobouky na hlavě, se sudem vína nebo s pytlem brambor uvnitř a ošatkou vajíček.
A podvozek musí být komfortně houpavý, až auto pojede přes zorané pole, nesmí se rozbít jediné vejce. Projekt dostal název Toute Petite Voiture (česky „velmi malý vůz”).
Citroën 2CV
Foto: Fourmy Mario, ČTK
Automobil mohl být dokončen výrazně dříve, ale druhá světová válka (1939-1945) celý projekt prakticky zastavila. Hotové prototypy konstruktéři schovali po celé Francii, práce začaly v roce 1946 a už o dva roky později se v říjnu na pařížském autosalonu tento automobil s charakteristickým designem poprvé ukázal světu.
První verze měla výkon 9 koní
Vzhled se ne každému líbil, objektivně šlo o konstrukčně jednoduchý, snadno opravitelný vůz s komfortními jízdními vlastnostmi.
Základem byl benzínový motor o objemu 375 ccm s výkonem 9 koní (6,6 kW) a nejvyšší rychlostí pouhých 65 kilometrů v hodině. Později se v 2CV objevily i silnější agregáty, maximem byl zdvihový objem 602 ccm a výkon 27 koní (20 kW). Síla motoru se přenášela na přední kola.
Citroën 2CV
Foto: Kamaryt Michal, ČTK
Postupně vzniklo hned několik dalších verzí, například dodávka či verze Sahara s pohonem všech čtyř kol. Celkem se vyrobilo 3 868 633 kusů. Kromě Francie se tato legenda, srovnávaná s modelem Volkswagen Brouk, vyráběla také v Portugalsku.
Kachna si zahrála i v několika filmech, asi nejznámější je filmová série Četník ze Saint Tropez. V Česku jezdí dodnes 450 kachen, v běžném provozu je ovšem již prakticky nepotkáte. Ale existuje pár nadšenců, kteří s ní z Česka podnikají dlouhé výlety, o jednom jsme letos psali. [celá zpráva]