Hlavní obsah
Han EV zaujme ladnými liniemi. Foto: BYD

Čínský elektromobil vzplál 48 hodin po nárazovém testu

Nezávislý nárazový test BYDu Han a Arcfoxu aS odhalil o něco horší pasivní bezpečnost BYDu – a hlavně to, že jeho lithium-železofosfátové články dva dny po zkoušce vzplály. Automobilka vyhrožuje soudy kvůli údajné manipulaci s autem před zkouškou.

Han EV zaujme ladnými liniemi. Foto: BYD
Čínský elektromobil vzplál 48 hodin po nárazovém testu

Požáry elektromobilů jsou vážným problémem těchto aut – ne proto, že by byly častější než u konvenčních aut, ale proto, že hořící baterie je velmi obtížné uhasit. A jak ukazuje čínský nárazový test Arcfoxu aS s BYDem Han, uhašení nemusí být jediným problémem. Han totiž vzplál 48 hodin po provedeném testu.

Video ukazuje test samotný – třebaže pro porozumění komentáři budete potřebovat umět čínsky – s použitím metody čelního nárazu levou polovinou přídě. Nevidíme žádnou zásadní deformaci ani jednoho z aut, přesto dveře arcfoxu bylo možné relativně snadno otevřít, zatímco dveře hanu daly moderátorovi pořádnou práci. Stříbrný arcfox tak dopadl o něco lépe.

Kuriózní je ovšem ta část videa, na níž vidíme „použitý” han stát pod plachtou v garáži. Auto se údajně samovolně vznítilo a zcela shořelo, a to přes fakt, že lithium-železofosfátové baterie mají být bezpečnější než klasické lithium-iontové.

Automobilka BYD už podle webu AutoEvolution vydala vyjádření, v němž uváděla, že červené chladivo, vytékající z auta po testu, nepoužívá, neboť je vodivé a mohlo by představovat nebezpečí. S autem tedy podle ní bylo před testem nějakým způsobem manipulováno, takže test nemá odrážet reálnou bezpečnost vozu.

Kromě toho podle ní test nebyl proveden podle platných norem, což sice může být pravda, ale je to spíš výmluva – nehody v reálném světě se neřídí žádnými normami. Autor nárazového testu oponuje, že dodržel všechna pravidla a že s autem oproti sériovému stavu nic nedělal.

BYD Han

Foto: BYD

BYD dle vlastních slov používá fialové, nevodivé chladivo, ovšem podle webu někteří majitelé vozu v reakci na tento nárazový test zkontrolovali barvu chladiva ve svém autě a zjistili, že je také červené. Uvedli, že chladivo ve svých autech neměnili, takže tam je červené z výroby.

Vzplanutí auta takhle dlouho po nehodě je samozřejmě zásadním problémem. Jaká byla skutečná příčina požáru, jestli za něj skutečně mohlo vodivé chladivo, díky čemuž proběhl v poškozené baterii nějaký zkrat a ten ji zapálil, je otázkou na vyšetřovací tým. Jeho závěry nebudeme předjímat.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků