Hlavní obsah

Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko

Americký youtuber Tyler Hoover si koupil Teslu Model S těsně po záruce. Záhy se objevila závada, jejíž odstranění by ve značkovém servisu stálo až 400 tisíc korun, třebaže s největší pravděpodobností jde opravit mnohem levněji.

Foto: Tesla

Tesla Model S z roku 2015 (Ilustrační foto)

Článek

Říkají nám, že jednou budeme všichni jezdit elektromobily, i kdybychom nechtěli. Deset, dvacet, padesát let poté, co skrz různé emisní regule de facto zmizí z prodeje auta se spalovacími motory, postupně vymizí taková auta i z trhu ojetin. Takže i ten poslední „odmítač” bude muset koupit elektromobil, nebude-li do práce chtít jezdit svým opečovávaným veteránem.

Jenže k ojetým autům se vždy vážou rizika poruch, která ve většině případů zákazníci nových aut řešit nemusí. U elektromobilů je debata zejména o životnosti baterie; všichni výrobci na ni dávají několikaletou záruku, ale jak to bude skutečně vypadat, se dozvíme právě až za deset, patnáct let.

U značky Tesla nicméně už dnes existuje na světě dostatek osmi a devítiletých aut na to, aby se o dlouhodobé spolehlivosti dalo hovořit. Americký youtuber Tyler Hoover si jednu takovou – je stará 8 let a 4 měsíce a má najeto 97 tisíc mil (156 tisíc km) – koupil. Po pár týdnech bezstarostné jízdy ho čekalo nepříjemné překvapení spojené právě s její baterií.

Najednou se totiž objevila závada, kvůli které je možné ji nabít jen na dojezd 49 mil (79 km). Běžná praxe automobilky v takovém případě je přitom vyměnit celou baterii. To by nebyl problém, kdyby auto bylo v záruce – servis by prostě autu dal novou baterii bezplatně a starou by si zrepasoval a nějak využil.

Jenže když auto v záruce není, což je už čtyři měsíce případ této tesly, podle Hoovera stojí výměna baterie ve značkovém servisu 17–20 tisíc dolarů (370–436 tisíc korun), což je pro tenhle konkrétní kus „mechanická totálka” – nevyplatí se ho opravovat. Bez možnosti levnější opravy by se tak z auta stal dárce dílů.

Nejrychlejší Tesla shořela tři dny po dodání, právník řidiče chce drastické opatření

AutoMoto

Důvodem pro chybovou hlášku na displeji je podle něj tzv. Batterygate. Zhruba před rokem Tesla vydala určitou aktualizaci softwaru pro Modely S, kterou jim doručila po internetu, a po téhle aktualizaci začaly ve velkém selhávat baterie starších modelů. Jenže tehdy ještě drtivá většina, ne-li všechny vozy, byla v záruce, takže to lidem tolik nevadilo. Ba naopak – ke konci záruky dostalo jejich auto úplně novou baterii.

Problém je pouze s kapacitou, nikoliv s výkonem, jak Hoover ve videu ukazuje. Je to tedy jen softwarový problém? S největší pravděpodobností nikoli – a pravděpodobně bude možné jej odstranit mnohem levněji než celou novou baterií za skoro půl milionu korun.

Rekordní zrychlení Tesly Model S Plaid má zásadní háček

AutoMoto

Ovšem, na YouTube existuje také kanál Rich Rebuilds, jehož zakladatel se věnuje mimo mnoha jiného opravám vozů Tesla a k takovému účelu také otevřel tři profesionální servisy, v nichž pracují celkem čtyři bývalí zaměstnanci Tesly.

Podle technika z jednoho z nich se u baterie Tesly může stát, a děje se to docela často, že se uvolní kabel u jednoho z modulů, což rozladí baterii. Její software pak z bezpečnostních důvodů omezí úroveň nabití. Technik také řekl, že cena opravy může být zhruba 1000 dolarů, tedy necelých 22 tisíc korun.

„A tohle je problém s Teslou a i dalšími automobilkami, které prodávají elektromobily nebo hybridy. ...Když se cokoliv stane s baterií, chtějí vyměnit celou baterii, místo aby ji opravili,” zamýšlí se Hoover ve videu.

Kanál Rich Rebuilds se ve svém nedávném videu věnuje něčemu podobnému. Nejmenovaný řidič zánovní Tesly Model 3 přejel nějaký nepořádek na silnici a poškodil svou baterii. Značkový servis chtěl vyměnit celou baterii za 16 tisíc dolarů (349 tisíc korun) jen proto, že nebyl schopen opravit poškozenou hadici chlazení.

Chladivo vytékalo, řídící elektronika zjistila problém a nedovolila autu správně fungovat – z bezpečnostních důvodů je to pochopitelné. Jenže když vám u konvenčního auta praskne hadice chlazení, taky nevyměníte celý motor, nýbrž jen tu hadici. A úplně stejně Richův servis jménem The Electrified Garage problém opravil za 700 dolarů (15 tisíc korun). Ovšem můžeme se ptát, proč je baterie vyrobená tak, že ji přejetí nepořádku na cestě poškodí.

Ve videu se Rich okrajově věnuje i pravděpodobnému problému Hooverovy Tesly. V čase od zhruba 5:00 říká, že k němu přijel zákazník s teslou dva měsíce po skončení záruky, která se nabila jen na dojezd zhruba 45 mil (72 km). Nová baterie měla stát 20 tisíc dolarů, Richův servis však dokázal najít vadný modul ve stávající baterii a vyměnit ho dohromady za čtvrtinovou cenu.

Babiš: Klima plán z Bruselu nás nesmí poškodit

AutoMoto

Nutno ovšem dodat, že masové používání elektromobilů je zatím stále v plenkách. Můžeme tedy spekulovat, že čím více bude starých elektrických aut, tím větší bude poptávka po jejich levnějším servisu a tím větší bude nabídka nezávislých opraven, v nichž budou pracovat automechanici s elektrotechnickým vzděláním a budou schopni baterie opravovat.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám