Hlavní obsah

Babiš: Klima plán z Bruselu nás nesmí poškodit

Právo, Adam Kahánek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plán Evropské komise snížit emise skleníkových plynů a odstavit v EU za 14 let benzinová a naftová auta je extrémně ambiciózní a ČR ho nepodpoří, pokud by měl poškodit český průmysl. Při své návštěvě Stonavy na Karvinsku to prohlásil premiér Andrej Babiš (ANO).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Opakovaně říkáme, že ty cíle musí být takové, aby nepoškodily náš průmysl, aby nepoškodily automobilový průmysl, že to musíme dělat s rozumem, a ne s nějakou ideologií,“ citovala Babiše ČTK.

Premiér v pátek v Praze záležitost projedná s místopředsedou Komise Fransem Timmermansem a o plánu chce diskutovat i s ministry průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem (za ANO) a životního prostředí Richardem Brabcem (ANO).

„Zaujmeme k tomu stanovisko a podle toho i vláda bude schvalovat mandát všech ministrů na Radě EU, kde se o tom bude jednat,“ dodal Babiš.

Od roku 2035 žádné spalovací motory, navrhuje Brusel

Ekonomika

Z klimatických plánů EU není nadšená ani opozice. Místopředseda ODS a europoslanec Alexandr Vondra v nadsázce označil plán za „dobytí klimatické Bastily“. Rozhodnutí o uhlíkových clech podle něj povede k obchodním válkám a ke zdražení zboží.

Podle předsedy STAN Víta Rakušana by si plán úpravy zasloužil. „Vzhledem k tomu, že ochranu klimatu považujeme za jedno z klíčových volebních témat a hodně se mu věnujeme, iniciativu EK vítáme, i když bychom chtěli otevřít širší diskusi o sociálních aspektech tohoto návrhu,“ řekl Právu.

Výroba jen bezemisních aut pod hrozbou sankcí od roku 2035 by měla na Česko jakožto zemi se silným automobilovým průmyslem nemalý vliv. Automobilky se vesměs shodují, že je třeba respektovat vývoj, ale cíle by měly být reálné, a ne přemrštěné.

Francie a Německo jsou proti konci spalovacích motorů v roce 2035

AutoMoto

Evropská komise navrhuje, aby automobilové emise CO2 byly od roku 2030 o 55 procent nižší než v tomto roce. O dalších pět let později by pak měly být emise nulové, což by v praxi znamenalo konec prodeje nových aut se spalovacím motorem a přechod k elektromobilům.

Na to už jsou třeba v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) z části připraveni. Podle mluvčího Tomáše Paroubka jsou jednou z mála firem, která už teď vyrábí automobily s nižšími emisemi, tedy hybridní, elektrické či vodíkové vozy. „O budoucím portfoliu našeho závodu je však s ohledem na připravované změny v unijních politikách a limitech velmi brzy diskutovat,“ řekl Právu Paroubek.

I tradiční výrobce nákladních aut Tatra se na přechod k alternativním pohonům dlouhodobě připravuje. Vyvíjí například vlastní vzduchem chlazený motor, který bude splňovat požadované emisní normy.

Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení

AutoMoto

Generální ředitel Pavel Lazar ale upozornil: „Co se týče harmonogramu, kdy má k této náhradě dojít, politické rozhodnutí by mělo respektovat realitu vývoje technologií a možností firem do něj investovat.“

Podobně to vnímá Sdružení automobilového průmyslu. To ve svém stanovisku uvedlo, že podobná nařízení musí odrážet technologickou a ekonomickou realitu. Sdružení kritizuje datum, kdy by mělo k zákazu prodeje aut se spalovacími motory dojít.

Škoda návrh Komise kvituje

Podle viceprezidenta a generálního ředitele TMMCZ Roberta Kimla navíc stanovení pevných kvót povede nejprve ke zhoršení klimatické situace.

„Spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ řekl.

Na elektromobil až 200 tisíc? Dovozci aut vyzvali vládu, aby podpořila nákupy bezemisních vozů

AutoMoto

Ve Škodě Auto se však s plánem Komise ztotožňují. „Návrh má možnost změnit směřování Evropy od tradičních technologií k těm udržitelným a učinit z Evropy model transformace k čisté nule uhlíkové stopy,“ sdělil Právu mluvčí automobilky Martin Ježek. Dodal, že zamýšlené cíle jsou pro firmu dosažitelné.

Většina automobilek si už naplánovala, že do konce tohoto desetiletí bude část jejich flotily elektrická, často i víc než polovina. Škoda Auto chce mít do roku 2030 až 70 procent aut na elektřinu.

Jeep Wrangler v Evropě přijde o třídveřovou variantu a konvenční pohony, kvůli emisím

AutoMoto

V Česku se za pololetí prodaly jen stovky elektromobilů, spolu s hybridy však už tvoří desetinu trhu. Například v Německu jsou prodeje vyšší, přesto loni bateriová elektroauta tvořila jen tři procenta prodejů v rámci koncernu Volkswagen.

Návrh Komise může doznat ještě změn, teprve se o něm bude jednat s členskými státy a europarlamentem. Ani po vytčeném datu nemají mít benzinové a naftové vozy zákaz, automobilky by však za překročení nulových limitů platily poplatky.

Reklama

Výběr článků

Načítám