Hlavní obsah

Česko má první veřejnou stanici k čerpání vodíku. Stojí v Ostravě

První veřejně přístupná vodíková plnicí stanice v České republice stojí v Ostravě-Vítkovicích. Jedno natankování přijde prozatím paušálně na 2500 korun. Ještě letos se mají otevřít stanice i v Praze a v Litvínově.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Vodíková plnicí stanice v Ostravě.

Článek

Společnost Vítkovice, a. s., v Ostravě uvedla v úterý do provozu první veřejnou vodíkovou plnicí stanici v České republice. Její vybudování trvalo dva měsíce a přišlo zhruba na 14 milionů korun, řekl předseda představenstva Vítkovic Rodan Broskevič.

Plnička určená pro osobní vozidla se nachází ve Vítkovicích u vjezdu do výrobního areálu společnosti Cylinders Holding. Už je registrována do evropské sítě vodíkových stanic. „Při výběru technologie jsme už předem počítali s nízkou energetickou náročností, což se povedlo,“ uvedl Broskevič.

Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice

AutoMoto

Stanice zabírá přibližně 90 metrů čtverečních. Skládá ze z odolného zásobníku vodíku o objemu 7260 metrů krychlových, kompresoru a výdejního stojanu. „Vysokotlaké nádoby pro plničku dodala skupina Cylinders Holding, další části dodávaly firmy APT a Vítkovice IT Solutions. Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas,“ uvedla mluvčí Vítkovic Eva Kijonková.

První česká veřejná vodíková plnička je ve zkušebním provozu. Funguje v pracovních dnech od 7 do 17 hodin. Osobní vozidlo si tam lze naplnit za zaváděcí jednotnou cenu 2500 korun nebo 100 eur bez ohledu na objem nádrže.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Vodíková plnicí stanice v Ostravě.

Plnění nádrže na tlak 500 barů trvá cca 3 minuty, což znamená naplnění nádrže osobního auta, pracujícího s tlakem 700 barů, ze 70 procent. Zbylých třicet, tedy plnění na 700 barů, zabere dalších 50 minut, píše web společnosti Vítkovice, a. s. „Při využití na malých stanicích není rychlost plnění ten nejdůležitější parametr, důležitá je ekonomika provozu při úspoře 70 procent energie na plnění,“ stojí dále na webu.

„Myslíme si, že to je přesně ta plnička, která by mohla být pro firemní flotily, pro obce, města, protože tam přistavíte auta a nepotřebujete okamžitě odjet. Můžete celou flotilu obhospodařit třeba večer, přes noc,“ řekl Broskevič. Zatím se počítá s plněním okolo deseti aut denně.

Pokud bude aut přibývat, Vítkovice podle něj mohou plničku zrychlit i rozšířit. „Chceme ji postupně rozšířit, aby se dalo naplnit až 40 aut za den. Napřed musíme postavit stanice, aby vznikl byznys s vodíkem, aby vůbec auta jezdila, protože pokud nemáte kde plnit, nemůžete jezdit,“ řekl.

Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou

Testy

Osobní auto s vodíkovými palivovými články má spotřebu v závislosti na stylu jízdy zhruba 0,8–1,2 kg vodíku na 100 km. Výhodou je také bezhlučný a bezemisní provoz; z výfuku vytéká jen čistá voda. Podle vodíkové strategie ČR, kterou loni schválila vláda, by cena jízdy na nízkouhlíkový vodík v autech mohla do roku 2027 klesnout na úroveň použití motorové nafty.

Ministři dopravy zemí Evropské unie se letos v červnu shodli na tom, že všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík.

Technologie vozů s vodíkovými palivovými články, ve kterých se vyrábí elektřina slučováním vodíku a kyslíku, není nová. Americká automobilka General Motors například již v roce 1966 přestavila svůj první vodíkový vůz Electrovan. Byl jen pro dvě osoby, v zadní části dodávky byly velké ocelové nádrže s vodíkem a kyslíkem. Na jedno natankování ujel vůz zhruba 150 mil (241 km) a nejméně při jedné příležitosti jeho nádrž s vodíkem explodovala.

Auto budoucnosti? Test vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo

Testy

První čerpací stanice čistého vodíku v Česku byla otevřena 5. listopadu 2009 v Neratovicích na Mělnicku. Šlo ale o neveřejnou plnicí stanici určenou pro autobus tamní veřejné dopravy.

Veřejnou vodíkovou čerpací stanici se letos chystá otevřít také společnost Orlen Unipetrol, bude od podzimu součástí čerpací stanice sítě Orlen Benzina v Praze na Barrandově. „Bude bezobslužná, volně přístupná a vhodná pro čerpání vyššího počtu osobních i nákladních vozidel a autobusů,“ uvedl mluvčí společnosti Michal Procházka.

Ještě na podzim firma vybaví vodíkovými stojany také čerpací stanici v Litvínově. „Do roku 2030 chceme otevřít 28 čerpacích stanic po celém Česku,“ uvedl Procházka.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Vodíková plnicí stanice v Ostravě.

Zástupci Moravskoslezského kraje, VŠB-Technické univerzity Ostrava a skupiny Cylinders Holding v úterý podepsali zakládací dokumenty Vodíkového klastru. Jeho členy je i dalších 24 subjektů – mimo jiné společnosti Čepro, BorsodChem, automobilky Hyundai a Tatra Trucks, České dráhy nebo město Ostrava.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) uvedl, že strategickým cílem klastru je vytvořit během deseti let v regionu fungující výrobně-distribuční řetězec. Vodík chce chápat nejen jako palivo, ale i jako obchodní komoditu.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Vodíková plnicí stanice v Ostravě.

V novém klastru jsou firmy, které vodík vyrábějí, firmy, které ho dokážou transportovat, i ty, které ho budou využívat. „Celé dohromady to tvoří jednolitý celek vodíkového údolí. Jednotlivé části samostatně fungovat nebudou, dohromady to dává smysl,“ řekl Unucka. Připomněl projekty, které dosud nevyšly, například se zatím nepodařilo zajistit vodíkové autobusy pro Ostravu ani pro Ústí nad Labem.

Na rozdíl od bývalých vodíkových klastrů podle Unucky nově vzniklý Vodíkový klastr má k dispozici nejen chuť a ideu, ale i peníze. „To, co chceme, jsme připraveni zrealizovat, tak aby v roce 2030 byla veřejná doprava v našem kraji plně vodíková. A pevně věřím, že v roce 2030 bude více vodíkových aut než těch na baterku,“ řekl Unucka.

Reklama

Výběr článků

Načítám