Hlavní obsah
Rekordní vůz je lakován v tradiční zelené. Foto: Bentley 2x

Bentley Continental GT je nejrychlejším sériovým autem na Pikes Peaku

Kupé od Bentley zvládlo náročnou trať na americkém Pikes Peaku rychleji než jakékoli sériové auto, které se o to dosud pokusilo. V krátké době tak zde má britská prémiová značka druhé prvenství.

Rekordní vůz je lakován v tradiční zelené. Foto: Bentley 2x
Bentley Continental GT je nejrychlejším sériovým autem na Pikes Peaku

Automobilky mezi sebou o nejrychlejší časy nesoutěží jen na severní smyčce okruhu Nürburgring. V poslední době je populárním kolbištěm také vrchol Pikes Peak v americkém Coloradu. Jezdí se tu s vysoce výkonnými prototypy, ale spletitou trať o délce 20 kilometrů pokouší i čistě sériové vozy. Pro demonstraci techniky, kterou si můžete koupit.

Stovka na přídi a bocích připomíná výročí automobilky.

Foto: Bentley

Už loni se zde stala Bentayga nejrychlejším sériovým SUV. Nyní má okřídlené „B” i titul absolutní. Nejrychlejším sériovým vozem na Pikes Peaku je od neděle 30. června Continental GT a aby byl čas 10:18,488 uznán, musel být vůz nezávisle zkontrolován. Vyloučeny byly i úpravy pohonného ústrojí, šestilitrového motoru s architekturou W12 o výkonu 626 koňských sil.

Bentley Continental GT

Foto: Milan Malíček, Právo

Vůz měl formální závodní číslo 100, odkazující na stoleté výročí automobilky, které vychází na 10. července. K rekordu mu ve 156 zatáčkách nevalné kvality asfaltu pomohl i aktivní vzduchový podvozek nebo vyspělý pohon všech kol.

V12 vs. W12

Když se řekne dvanáctiválec, až na výjimky se myslí konfigurace V12, tedy motor se dvěma řadami válců po šesti. K těm výjimkám ale patří právě motor v Bentley Continental GT, který je označený W12.

Není to překlep a motor ani nemá dvě klikové hřídele, jak by tvar písmene W mohl naznačovat. Je to pokračování života motoru VR, vynálezu koncernu Volkswagen, který dokázal dostat šest válců do prostoru, kam by se běžný vidlicový šestiválec (V6) nevešel na šířku a řadový šestiválec (R6 nebo také I6) zase na délku.

Není to motor ani řadový, ani vidlicový, je to kombinace obou. Válce jsou sice ve dvou řadách, ale úhel, který svírají, je tak ostrý, že motor má jen jednu hlavu válců. U prvního šestiválce této konstrukce byl úhel 15°, kdežto u běžných V6 bývá 60°.

Volkswagen použil tento motor, označený VR6, poprvé v roce 1991 v Passatu a Corradu. O rok později se dostal do Golfu třetí generace.

Motory označené písmenem W nejsou nic jiného než dva bloky VR, ustavené do podoby klasického vidlicového motoru, tedy s jednou společnou klikovou hřídelí. Bentley Continental GT má motor W12, tedy dvakrát VR6.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků