Hlavní obsah

Automobilky chtějí výjimku, prodej aut podle nich není rizikový

Tuzemské automobilky i zastoupení zahraničních značek požadují po vládě, aby jim udělila výjimku ze zákazu maloobchodního prodeje. Uzavření autosalonů se totiž rozšíří do celého dodavatelského řetězce a bude mít velké ekonomické dopady. Jde přitom o místa, kde se lidé neshromažďují ve větším počtu a fungují za přísných hygienických pravidel, sdělili zástupci Sdružení automobilového průmyslu.

Foto: Škoda Auto ČR

Jarní opatření na recepci showroomu Škody

Článek

Ve středečním usnesení vlády je výjimka pro „Provozovny servisu a oprav silničních vozidel”, sdružení požaduje její rozšíření na „Provozovny servisu a oprav silničních vozidel včetně prodeje vozů při dodržení maximálních preventivních opatření”.

„Zákaz prodeje vozidel se ale bude přelévat do celého řetězce a ekonomické dopady tohoto rozhodnutí mohou být dalekosáhlé. Dealerství přitom navštěvují jednotky lidí denně a je velice jednoduché pokračovat s nejpřísnějšími protiepidemickými opatřeními, jako je nošení roušek, dezinfekce, dodržení bezpečné vzdálenosti či omezení počtu osob. Nyní je navíc zákaz prodeje velmi nešťastný, když vývoj výroby vozidel v Česku odráží pozvolné oživení poptávky po nových automobilech a také dodavatelé dohánějí, co se dá. Vláda by proto měla udělat vše pro zachování produkce autoprůmyslu, který je pro ČR klíčovým průmyslovým odvětvím,” uvedl ve čtvrtek prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Jak to bude s přezutím, mytím, opravou či koupí auta během lockdownu?

AutoMoto

„Jsme připraveni respektovat všechna vládní opatření v zájmu zachování zdraví našich zaměstnanců i zákazníků. Přesto je nutné zdůraznit, že jarní zařazení showroomů do první vlny rozvolňování ukázalo, že právě prodejny nových vozidel nemají vliv na šíření koronaviru vzhledem k povaze tohoto podnikání a nízké koncentraci lidí v provozovnách. Proto o této záležitosti s vládou ČR jednáme,“ uvedl Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto.

Výroba osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně klesla o 24,3 procenta na 808 279 vozů. V září byla díky postupnému oživování poptávky nižší jen o 4,5 procenta, když automobilky vyrobily 119 722 aut.

Náhlé uzavření prodejen tak přinutilo automobilky ze dne na den přejít na online prodej. Otevřené zůstaly jen servisy a pokračuje velkoobchod.

Technická propadlá v létě ještě nevadí, ta včerejší vás ale paradoxně může přijít draho

AutoMoto

„Veškeré aktivity naší dealerské sítě, kromě servisních služeb, které zůstávají v plném provozu zachovány, přechází do digitálního prostředí a online komunikace se zákazníkem. Prodejci jsou připraveni být zákazníkům nápomocni skrze telefonní spojení, e-mail či přes uzpůsobené konfigurátory na oficiálních webových stránkách, kde si zákazník sám může svůj vůz z pohodlí domova vybrat a dealer jej následně zkontaktuje. Předání nových vozů v době aktuálního nařízení vlády zákazníkovi bude probíhat po předchozí dohodě s prodejcem, a to přímo až k zákazníkovi domů,” řekla mluvčí Kia Motors Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Podle předsedy Asociace obchodu ojetými automobily Jiřího Grunda bude zákaz prodeje pro menší autobazary likvidační, několik desítek provozoven již letos skončilo po jarní vlně epidemie. „Ztráty půjdou do desítek až stovek milionů Kč měsíčně,” dodal.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám