Hlavní obsah

Americké automobilky chtějí od USA 25 miliard dolarů na vývoj

Americké automobilky naléhají na stát, aby pro ně co nejdříve uvolnil slíbených 25 miliard dolarů s nízkým úrokem na vývoj ekologických aut. K těmto výzvám se přidal i Bill Ford, předseda koncernu Ford Motor. Někteří členové Kongresu ale chtějí záruky, že se tyto prostředky nestanou státní pomocí.

Článek

Ford zdůraznil, že pokud budou tyto peníze schváleny, pomůžou výrobcům aut urychlit reorganizaci a splnit vládní úkol odvětví, aby zvýšilo palivovou účinnost do roku 2020 o 40 procent. S nízkoúročenými úvěry až 25 miliard dolarů celkem počítá loňský energetický zákon USA, ale Kongres musí ještě schválit sumu 3,8 miliardy dolarů, aby se celý program aktivoval.

Rozpočtový úřad Kongresu nyní odhaduje, jak se může dotknout peněz daňových poplatníků riziko krytí nesplácení půjček. Úvěrový program bude otevřený všem automobilkám. Kongres ale na něm pracuje hlavně proto, aby pomohl domácím koncernům General Motors, Ford a Chrysler, pro něž se úvěry kvůli jejich finančním potížím staly neúměrně nákladné.

Ekologické půjčky i pro zahraniční automobilky

Pro půjčky ze státních peněz na zrychlení vývoje ekologických aut se v USA mohou kvalifikovat i zahraniční automobilky, které v USA vyrábějí, například Nissan či Toyota. Kritéria úvěrů ale výrazně upřednostňují trojici výrobců z Detroitu.

Zahraniční automobilky veřejně svůj zájem o půjčky z chystaného programu zatím nevyjádřily nijak výrazně. Americké centrum automobilového výzkumu připomíná, že všechny automobilky mají svým způsobem potíže, ale ty zahraniční jsou v lepší kondici.

:. Toyota Hybrid X - hybridní auta se dostávají do popředí zájmu. Zatím jich ale jezdí minimum, i v USA.foto: Toyota

Program například dává přednost společnostem, jejichž výrobní závody jsou starší 20 let, ale definitivní podmínky kvalifikace teprve sestaví ministerstvo financí. Administrativa prezidenta George Bushe ale dodala, že bude velmi opatrná, aby se z programu nestala státní pomoc pro GM, Ford a Chrysler.

Japonské automobilky zřejmě programu nevyužijí z politických důvodů. Ročně dovážejí do USA dva milióny aut a nerady se cítí spoluvinny za to, že Toyota sesadila americkou ikonu GM z prvního místa ve světovém prodeji aut.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám