Článek
Japonský výrobce dělal automobil i v Maďarsku. Někdo říká, že kvalita tím klesla, jiný že ne. Popravě řečeno, raději si zjistěte, kde byl automobil vyrobený, protože ranné evropské modely opravdu měly sklon k mnoha chybám. Musíme však upozornit, že popisujeme generaci vozu, která má rodný list starší než s rokem 2004.
Ach ta kvalita
U Suzuki můžeme vytýkat hodně věcí, ale především je třeba zmínit kvalitu výroby. Interiér je obložený tvrdými plasty, které neustále drnčí. Není to záležitost jediného dílu, jak tomu bývá u konkurence, ale problém je prakticky všude - lupání je slyšet od rádia, z výplní dveří, obložení sloupků, drnčí plato na zavazadelníku... Ale když se povznesete nad všechny tyto zvukové nelibosti, nebo si pořídíte silnější audioaparaturu, nebude všem starostem konec.
Suzuki Swift |
Swift uspokojí nenáročné majitele na výbavu, ale odmění se spolehlivostí. Tříválec o objemu 1.0i s 39 kW jede s vozidlem velmi svižně a s nízkou spotřebou benzinu. S motorem nejsou prakticky žádné problémy, není náročný na údržbu a vytknout mu můžeme pouze vibrace při volnoběhu. Problémy jsou někdy s elektroinstalací. Také plasty v interiéru časem pracují a buď mají nerovnoměrné spáry nebo o sebe nepříjemně skřípou. U starších modelů dochází k silné korozi karoserie, zejména lemy podběhů. |
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA |
Swift je známý svými problémy s elektroinstalací. Tak kupříkladu elektrické stahování oken je opravdová tragédie. Testovací vůz sice okénka stahoval a vytahoval, doprovázela to však taková úporná dřina a zvukové efekty, až nám bylo motůrku líto. Jenže jinde zmáčknete tlačítko a... Okno bouchne a skončí zapadlé ve dveřích.
Co nejlevněji
Když propátráte internet, najdete hned několik diskuzních fór, kde se zabývají tímto vozem (doporučujeme především německá fóra). Najdete zde zkušenosti s havarovanými vozy (bezpečnost opravdu není přední stránkou swiftu), nedostatky s upadnutými ochrannými prvky na podvozku a tím zkratováním celé elektriky, problémy s korozí spodku... Ale té se dá předejít pravidelním stříkáním spodku karoserie.
Podvozek
Tady je to už s korozí horší. Nápravnice ve svém uložení značně korodují a celý subrám na zadní nápravě má sklony pořádně kvést. Ovšem rez najdete třeba i na řazení, výfuku dílech agregátu či hnací hřídeli z motoru, která není z výroby nijak antikorozně ochráněná.
Jízdní vlastnosti podvozku nejsou nijak oslnivé. Řidič si musí zvyknout na neustálé poskakování a neklidné chování vozu.
:. Ukotvení náprav a výztuha pro uchycení (subrám) rychle korodují.
Motorový evergreen
Nejžádanější motor je jistě litrový tříválec o výkonu 39 kW. Tohle auto má nízké provozní náklady a povinné ručení, na což lidé hodně slyší. Ovšem spotřebu je možné udržet v rozumné míře pouze rozumným využíváním otáček motoru. Agregát se totiž snadno vytáčí a i ve vysokých otáčkách je živý. Svádí to tak ke svižnější jízdě se zvukem fénu pod přední kapotou. Jenže pak se průměrná tabulková spotřeba 5,3 l hodně rychle vyšplhá o notný kus nahoru.
Dále se automobil nabízel s třináctistovkou a před rokem 1997 dokonce s šestnáctistovkou. Tento motor však byl zastaralý a k vozu se už nehodil.
Suzuki Swift 1.0i r.v. 2000 | |
Motor | R3/993 ccm |
Výkon (kW při ot./min) | 39/5700 |
Toč. moment (N.m při ot./min) | 76/3000 |
Max. rychlost (km/h) | 146 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 16,0 |
Komb. spotřeba (l na 100 km) | 5,3 |
Rozměry (m) | 3,75 x 1,59 x 1,35 |
Obj. zavazadelníku (l) | 226 |
Stav tachometru (km) | 74 051 |
Cena | 79 900 Kč |
Článek byl připraven ve spolupráci se společností Autocentrum ESA.