Toyota Yaris Verso vychází technicky ze svého menšího a prodávanějšího sourozence Yaris. A ten je všude vyzdvihován pro svojí kvalitu výroby. Takže pokud bychom chtěli najít na versu nějakou chybu, budeme hledat dlouho.

Ovšem vysoké a malé MPV má přece jen několik nevýhod, které vyplývají z jeho konstrukce. Tak především podvozek není stavěný na tak vysoké těžiště, takže se automobil velmi rád obrací na střechu. "Hodně aut, co k nám přijedou, tak jsou opravovaný na bocích nebo na střeše," řekl Novinkám Pavel Janovský, vedoucí nákupu Auto Esa. Podle něj je nejdůležitější se podívat právě na tuto stránku věci, protože ta velmi často unikne očím kupujícího.

Automobil, kterému byla opravována střecha nebo bok vozu poznáte snadno. Když sundáte těsnění na karoserii ve dveřích (nebojte se ho strhnout, dá se opět jednoduše nasadit), musíte pod ním najít originální pravidelné bodové svary. Když jsou od sebe vzdáleny různě, lak je zde porušen a svary broušeny, pak se jedná o havarovaný vůz.

:. Abyste poznali nabouraný automobil na střechu, musíte sundat těsnění na dveřích a zkontrolovat svary. (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

S vysokou stavbou také souvisí podvozek. Ten je víc namáhaný a může se stát, že se zde vyskytne nějaká závada. Kulové čepy se rychleji vymelou, stejně tak jako čepy zavěšení. Při testovací jízdě si tak dejte pozor na přesné chování podvozku.

Motory jsou parádní

Nabídka motorů u Yarisu Verso nebyla až tak rozsáhlá. V roce 2001, ze kterého máme náš testovaný vůz, obsahovala pouze zážehovou třináctistovku a patnáctistovku. Menší z nich byl i v našem voze. Ačkoli se může zdát, že je na automobil s tak vysokou stavbou karoserie příliš málo objemný, jeho 63 kW a 124 N.m si lehce poradí i s dálnicí. Je jasné, že automobil je hodně náchylný na vítr, takže když "foukne proti", bude mít čtyřválec co dělat. Přesto je ale motor dobrou volbou, když jeho spotřeba se dá lehce udržet pod sedmi litry na 100 km.

Toyota Yaris Verso
Základem je velmi oblíbený Yaris, ale s karoserií malé dodávky. Řadíme ho do skupiny mikrovan. Dobrá je možnost přepravy pasažérů nebo zvětšení zavazadlového prostoru sklopením zadních sedaček. Pokud ale sedí čtyři cestující, tak zavazadlový prostor je velmi malý. Pro řidiče je výhoda, že sedí trochu výše. Při vyšší rychlosti se Verso příliš naklání a není jistota, že mám vozidlo pevně v rukou. S motory 1.3VVT-i je spokojenost, je dostatečně pružný, spolehlivý a úsporný. Kdo si nezvykne na centrální panel s ukazateli v ose vozidla a ještě v digitální podobě, tak se nebude cítit dobře.
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA

Motory u yarisu jako takového byly všechny velmi kvalitní. Největší radost asi dělal překvapivě nejmenší litr s variabilním časováním ventilů. Nejslabším článkem v nabídce byl turbodiesel 1.4 D-4D, který měl jako jediný motor značky vstřikování Bosch a ne Denso. Při poruše vstřikovačů se musí u bosche vyměnit celá jednotka, což není vůbec levné.

Ale všechny motory je třeba pochválit za minimální únik oleje, stejně jako převodovky. Také podvozek, karoserie či výfuky mají jedničku za antikorozní ochranu.

Uvnitř pozor na opotřebení

Největší vadou na kráse yarisů je však interiér. Jestli se někomu líbí optické digitální sdružené přístroje na středu desky je věc názoru, ale toyotě se moc nepovedl výběr materiálů. U všech verzí yarisů je velký problém s obšitím sedadel (náš automobil to potvrdil) a rychlým opotřebením plastů na řadicí páce či volantu. Náš automobil také měl už hodně zničené gumy na pedálech.

:.Rychle prošoupané a vysezelé sedačky jsou slabinou vozu. Tohle většinou bývá známka hodně najetých kilometrů, u yarisu se však opotřebení projevuje už mnohem dřív. (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i, najeto 114 113 km, r.v. 2001
Motor R4 VVT-i
Výkon (kW při ot./min) 66/6000
Toč. moment (N.m při ot./min) 124/4400
Max. rychlost (km/h) 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,5
Komb. spotřeba (l na 100 km) 6,4
Rozměry (m) 3,89 x 1,69 x 1,68
Obj. zavazadelníku (l) 390
Cena 169 900 Kč