Hlavní obsah

Test Volkswagenu Golf R: brutálně rychlý hatchback

Novinky, Martin Žemlička

Golf R patří k tomu nejvýkonnějšímu, co si lze nyní pod kapotu golfu koupit. Jeho 300 koní a stovka za pouhých 4,9 sekundy berou dech. Papírově jde o rychlé auto, o tom není třeba mít sebemenší pochyby. Jak se ale chová na silnici?

Volkswagen Golf RVideo: Novinky

 
Článek

První dojem – obyčejný golf s velkými koly. Při bližším pohledu si všimnete ještě čtveřice koncovek výfuku (dva na každé straně), trochu jiného předního nárazníku a stříbrných zpětných zrcátek à la S modely od Audi.

Uvnitř také mnoho změn neočekávejte – výborné jsou sportovní sedačky, prvoplánově zaujme i rychloměr ocejchovaný do 320 km/h (nikoliv nereálně, jakkoliv tohle auto jede kvůli elektronickému omezení 250 km/h). Ručky otáčkoměru a rychloměru jsou dle tradic „erkových” modelů od VW v modrém provedení. Jinak ale není uvnitř nic, co by vás zaujalo nebo ohromilo. Prostě klasický golf, jakých se ročně prodají stovky tisíc.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf R

Ergonomie je skvělá, ale stejnou dostanete i v základním golfu s třiapůlkrát menším výkonem a prodejní cenou nižší o více než půl miliónu. Chybějí tady třeba mechanické ukazatele plnicího tlaku turbodmychadla nebo cokoliv dalšího, pokud možno vkusného, co by zabrnkalo na sportovní strunu. A tlačítko start/stop nebo elektromechanická ruční brzda tomu nepomáhají, naopak.

A jak prozradil první odstavec, ani vnější design vám tep nezvýší, notabene v šedé barvě, kterou mělo novinářské auto. Kdo chce nenápadné auto, které je neskutečně rychlé (viz dále), bude uspokojen, pokud ale máte rádi nápaditější design, v tomto ohledu vás Golf R zklame.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf R

Perfektní motor zvládne stovku pod 5 sekund

První naskočení motoru hutným zvukem naznačí, že tohle nebude tak úplně obyčejný TSI motor, a třebaže do nějakých dvou tisíc otáček je nástup točivého momentu příjemný, ale nikoliv ohromující, po této hranici golf vystřelí vpřed neskutečnou silou. Razantní zrychlování vydrží do bezmála 7000 otáček (červené pole přitom začíná v šesti tisících), pak příplatková šestistupňová automatická převodovka DSG (můžete mít i šestistupňový manuál, ušetříte 60 tisíc) okamžitě přeřadí a při plném plynu se odehraje to samé až do omezovače. Převodovka je s motorem výborně sladěna a řidiče nikterak neomezuje.

VW Golf R - zrychlení 0 - 240 km/hVideo: Novinky

Stovku zvládnete za pět sekund, za dalších 15 už auto jede tachometrových 200 km/h (viz video). Kalup je to na motor, jehož zdvihový objem je stejný jako velká láhev koly, neskutečný a trvá prakticky až do omezovače (byť od 230 km/h dynamika lehce, ale opravdu lehce zeslábne). Pak se ale nemůžete divit třicetilitrovému odběru, který jsme měli během našeho hodinového pobytu během natáčení a testování na letištní ranveji.

Dobrou zprávou je, že do nádrže stačí lít 95oktanový benzín. Při klidné jízdě s vypnutým sportovním režimem se nám podařilo jezdit za 8,2 l, což je – jak jistě uznáte – na 300koňové auto více než  přijatelná spotřeba.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf R

Auto jsme zkoušeli i na mokré vozovce, kde nabídne výbornou trakci, kterou zajišťuje pátá generace mezinápravové spojky Haldex. Veškerá porce obrovského výkonu se přenáší neznatelně. Řízení je sice přesné, o chování předních kol vám toho ale moc neřekne. Elektronická stabilizace je plně vypínatelná, což u současných automobilů koncernu VW není úplně obvyklé (i když je ESP vypnuté, stále při velkém vybočení karoserie zasáhne přibrzděním kol).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf R

Absurdně rychlý, vcelku odtažitý

V praxi je velmi těžké odhadnout nájezdovou rychlost do zatáček; každý řidič má v hlavě nějak nastavený způsob, jak rychle do zatáčky najede, respektive je zvyklý najet. Jenže s „erkem” pojedete za slunečného dne třeba na závodním okruhu o 20 km/h rychleji a nic moc se nestane. Tak ještě více přišlápnete plyn, a třebaže si představujete, jak auto zamíří po tečně ven nebo se roztočí v šílených hodinách, ono se opět nic významného nestane.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf R

Pokud se nepokusíte ohnout fyzikální zákony, ucítíte „roztancování” karoserie, které mírně korigujete volantem. Působí to až absurdně. Jedete sice rychle, hodně rychle, máte výbornou přilnavost pneumatik a podvozek drží až neuvěřitelně stopu, emocionálně ale prožíváte stav podobný jako při hraní na playstationu.

Do značné míry ale jde o preference konkrétního řidiče, s Golfem R můžete být zatraceně rychlí, lepšího řidiče z vás ale toto auto neudělá – na rozdíl třeba od takové Toyoty GT86, respektive Subaru BRZ, které jsou o mnoho pomalejší, výkon si zde ale musíte zasloužit a celkově cítíte mechanické spojení s vozidlem.

Golf R je určen pro řidiče, kteří chtějí nenápadné, praktické auto, které nejenom na dálnici zatopí některým sportovním autům. Jsou to taková dvě auta v jednom, což vždy přináší určité kompromisy. Nejrychlejší golf současnosti je sice možná odtažitý a vně ani uvnitř nenabídne mnoho emocí, jezdí ale výborně a objektivně mu lze máloco vyčíst.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Golf R

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:221 kW (300 k) při 6200 ot./min.
Max. točivý moment:380 Nm při 1800 ot./min.
0–100 km/h:4,9 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h (elektronicky omezená)
Průměrná spotřeba:6,9  l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost (EU):1505/530 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:363 900 Kč (1.2 TSI, 85 k)
Cena s testovanou motorizací:907 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám