Hlavní obsah

Test Škody Superb 1.9 TDI: silnější a lepší

Novinky, Jan Čech

Jistě si říkáte, že testovat Škodu Superb před koncem jejího života je dost nelogické. Ale my měli jednoznačný cíl - vyzkoušet posílený motor 1.9 TDI, který místo 77 kW má nyní 85 kW. Podle nás tato změna vozu hodně pomohla.

Článek

Když jsme před lety jezdili se slabší variantou, to hlavní co nám scházelo byl výkon. Superb není žádný drobeček a mít v jeho váhové kategorii jen 77 kW bylo ostudné. Auto s tímto motorem sice jelo, ale na dálnici se pokoušet o nějaké výraznější dynamické zrychlení bylo téměř nemožné, zvlášť při plném obsazení.

Ztráta typického znaku

U motoru 1.9 TDI byla vždy typickým znakem "katapultáž" vozu v 1800 ot./min. Tam chytly motoru saze a nevýrazný zátah se skokově změnil na pořádné zrychlení. Po posílení je tato vlastnost ta tam. Superb nám dal pocítit, že změna výkonu se projeví i na přenastavení křivky točivého momentu. Je sice stále cítit místo zabrání turbodmychadla, ale posunulo se kousek na 2000 ot./min a není tak výrazné.

Výkonově je 85 kW na automobil akorát pro klidnou jízdu. Superb není s tímto motorem žádný sporťák. Jeho silnou stránkou je pohodlná jízda na dlouhé tratě. Na dálnici si dá svých 130 km/h a velmi kultivovaně bez přehnaného hluku pracuje pod kapotou. I na předjíždění mu stačí dech, i když je třeba počítat s pomalejšími reakcemi.

Další důležitou vlastností vozu je jeho spotřeba. My vyzkoušeli vůz na opravdu dlouhé trati. V ní byly zastoupeny dálnice, silnice první třídy i města. Zdolávali jsme kopce i jezdili po naprostých rovinách. Dvakrát jsme nulovali počítač a pokaždé vyšla stejná hodnota - ve třech lidech a nákladu si vzalo auto 6,2 l na 100 km. To je opravdu výborná hodnota. Zvlášť nás udivovala dálniční spotřeba při povolené rychlosti, kdy počítač ukazoval okamžitou spotřebu kolem 5,3 l na 100 km.

Na druhou stranu se musíme opět obrátit na Škodu Auto resp. Volkswagen s otázkou, kdy už konečně chtějí zavést common rail místo vstřikování pumpe-düse? Tvrdosti motoru by to jen prospělo.

Rychlá prohlídka

Ačkoli jistě všichni Škodu Superb znáte, přece jen obejdeme vůz kolem dokola a trochu se zamyslíme nad jeho nedostatky i přednostmi. Když byl na trh superb uveden, tak jeho velkou nevýhodou byla jeho karoserie. Kroutila se jako rohlík na každém přejezdu a to nebylo vůbec dobré. Paradoxně vozu prospěla instalace sklápěcích sedaček. Konstruktéři konstrukci vyztužili, takže nyní už je pocit z vozu mnohem lepší.

Velké plus má superb samozřejmě za nabídku prostoru, především na zadních místech. Ani BMW nenabídne tolik místa pro kolena, jako český "vrchol".

A ještě jedna výtka. O designu a jeho přílišném konservatismu nemá smysl hovořit, ale když už je dobrý motor, mohlo by se vylepšit i řazení. Pětistupňová převodovka má příliš měkký chod a dráhy jsou dost nepřesné. Především řazení prvních dvou stupňů bylo leckdy utrpení a naopak jen cvrnknutím prstu se dalo přeřadit z čtyřky na trojku.

Technické údaje
Škoda Superb 1.9 TDI
Motor
Zdvihový objem1896 ccm
Max. výkon85 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment250 N.m při 1900 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město7,8
Mimo město4,7
Kombinace5,8
Výkony
Max. rychlost198 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod11,7 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4803 mm
Šířka1765 mm
Výška1469 mm
Rozvor2803 mm
Objem zavazadelníku480/945 l
Provozní hmotnost1465 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky4/5*
Ochrana dětí- *
Ochrana chodců0/4*
Ceny
Základní cena vozu619 900 Kč
Základní cena motorizace673 900 Kč
Základní cena výbavy818 900 Kč

* Test probíhal v roce 2003 za původních zkušebních podmínek

Reklama

Související témata:

Související články

Test nové Škody Fabia 1.2 HTP: změna kabátu

Škoda Fabia byla a je stále žádaným zbožím na automobilovém trhu. Jenže první generace má už své roky a není možné protahovat životnost minimálními změnami...

Výběr článků

Načítám