Hlavní obsah

Test Seatu Alhambra 1,4 TSI: rodinné dvojče

Novinky, Martin Žemlička

Seat Alhambra, dvojče Volkswagenu Sharan, právě vstupuje na český trh. Na domácích silnicích jsme s Alhambrou ujeli během pěti dnů šest stovek kilometrů, kromě motoru a podvozku nás zajímal především vnitřní prostor, praktičnost a flexibilita. Test rodinné Alhambry přinášíme jako první v Česku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

Článek

Alhambra má rozměry trochu jako dodávka – na délku měří 4854 mm, rozvor náprav má 2919 mm, na výšku měří 1720 mm a je široká 1904 mm (včetně zrcátek). Není tedy divu, že se do auta vejde pět cestujících a ještě zbude hodně místa v zavazadlovém prostoru (vynikajících 885 litrů) nebo – na úkor zavazadelníku –sedm cestujících. Standardem je pětimístná verze, za sedm sedaček chce české zastoupení 35 800 korun (v ceně je i třízónová klimatizace).

Výtečná je variabilita interiéru, druhá řada sedadel má kolejničky, lze tedy zvětšovat prostor pro nohy nebo naopak pro zavazadla či cestující ve třetí řadě. Také není problém sedačky sklopit do roviny a pak vznikne z Alhambry dodávka se zavazadlovým objemem úctyhodných 2430 litrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

Samozřejmostí je systém Isofix pro uchycení dětské sedačky (druhá řada sedadel), roletky zadních oken obsahuje až vyšší výbava Style. Praktičnost zvětšují i standardně dodávané posuvné boční dveře – nastupování je především mezi natěsno zaparkovanými auty mnohem jednoduší.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

Z designérského pohledu je v Portugalsku vyráběná Alhambra spíše zklamáním – až příliš se podobá svému bratrovi, totiž VW Sharan. Mírně odlišná je pouze příď a záď vozu. Emocí, které by měla značka Seat přinášet, se v případě tohoto MPV nedočkáte.

Tři motory v nabídce 

V nabídce motorizací můžete vybírat ze tří položek – je tu jednak dvoulitrové TDI s výkonem 103 kW (140 k) nebo 125 kW (170 k) a 320 (350) Nm, které je pro tento typ vozu nejvhodnější. Pak tu máme dvoulitrové TSI s výkonem 200 koní a námi zkoušenou dvakrát přeplňovanou čtrnáctistovku s výkonem 150 koní.

Tak malý objem se na velké a docela těžké auto zdá opticky poddimenzovaný. Je třeba si uvědomit, že motor je dvakrát přeplňovaný, v nízkých otáčkách pomáhá kompresor, ve vyšších turbodmychadlo. Přesto - nejslabší motor v nabídce pro Alhambru bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, v kopcích na dálnici je třeba podřazovat, motor nemá sílu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

Čtrnáctistovka se ochotně nechá vytočit a když budete držet motor nad čtyřmi tisíci otáček, pojede docela svižně. Spotřeba pak v tu chvíli stoupá k deseti litrům. Při klidné jízdě se nám podařil nejlepší výsledek v kombinovaném provozu 8,2 l / 100 km, při svižné jízdě po německé dálnici stoupla spotřeba k 9,8 litrům. Palivová nádrž má dostatečný objem 70 litrů.

Komfortní podvozek

Motor je spřažen s manuální šestistupňovou, dobře odstupňovanou a přesnou převodovkou. V nabídce je i šestistupňová samočinná převodovka DSG.

Podvozek Alhambry  - vpředu klasický McPherson a vinuté pružiny, vzadu víceprvkové zavěšení) - poskytuje dobrý komfort při přejezdu nerovností, tlumení je i na krátkých příčných nerovnostech velmi dobré. Testovaný model jezdil na šestnáctipalcových pneumatikách (215/60 ContiSeal), v příplatkové výbavě jsou i sedmnáctky , ale tam by nabídnutý komfort nemusel být tak povedený.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

Alhambra je dobře odhlučněná, motor je slyšet tlumeně. Vzhledem k vysoké stavbě karoserie je při vyšších dálničních rychlostech problém s bočním větrem. Podvozek Alhambry je jistý, v zatáčkách se nenaklání a celkově poskytuje řidiči jistotu. Zaměření vozu je ale vysloveně rodinné, takže když se pokusíte o ostřejší jízdu, ucítíte v zatáčkách přirozenou nedotáčivost. Ani hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem moc k rychlé jízdě nenabádá – okolo středové polohy je řízení umrtvené, ale jinak je přesné a vcelku citlivé (bráno kategorií velkých rodinných MPV).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

Seat Alhambra nezklame – prostorností, praktičností, základní výbavou a koneckonců ani jízdními vlastnostmi. Většině českých rodin ale bohatě stačí klasické kombi, podobně velká MPV jsou dobrá pro větší rodiny a/nebo ty, které využijí obří rozměry vozu. Oproti VW Sharan je Alhambra se stejným motorem a základní výbavou levnější o 40 tisíc korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Alhambra

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo kompresor
Max. výkon:110 kW (150 k) při 5800 ot./min.
Max. točivý moment:240 Nm při 4000 ot./min.
0 - 100 km/h:10,7 s
Nejvyšší rychlost:197 km/h
Průměrná spotřeba:7,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1648 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:619 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Seatu Altea XL 2.0 TDI: tak to má vypadat

Hned na začátek se musíme přiznat, že tohle auto jsme očekávali už dávno. Seat Altea byla pro rodinu moc malá a Toledo příliš velké a ošklivé. Takže popravdě...

Výběr článků

Načítám