Hlavní obsah

Test Seat Ibiza 1,4: Fabia na španělský způsob

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seat Ibiza je sice svou velikostí přímou konkurencí pro Škodu Fabia, ale koncern se snaží oba vozy zaměřit na odlišné cílové skupiny. Kanibalizace značek se tedy nekoná. Ibiza je temperamentnějším vozem, navíc jezdí na nové podvozkové platformě PQ25.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ibiza - novinka mezi malými auty

Článek

Přední sedadla jsou výrazně tvarovaná, místa je dost i pro řidiče vyšších postav. Vzadu je situace jiná, svažující se střecha ubírá tolik potřebné centimetry a cestující nad 180 cm si vzpřímeně nesednou.

Na druhou stranu, na západ od českých hranic je Ibiza brána jako druhé auto do rodiny a ne jako jediný a univerzální automobil na chatu i dovolenou jako v Česku. Zavazadlový prostor má dostatečnou hodnotu 292 litrů.

:. Seat Ibiza - skoro 300 litrů by mělo stačit všem.foto: Novinky/Martin Žemlička

Jednoduchý, ale dobře smontovaný interiér

Interiér má velmi dobré dílenské zpracování a výběr materiálů také není špatný. Přístrojová deska vypadá jednoduše, ale najdete na ní vše potřebné.

Ovládání rádia i klimatizace je intuitivní, drobná výtka by se ale našla k zapínání/vypínání rádia - je to sice drobnost, ale proč k tomu není určen největší ovladač, jak je obvyklé? Zamrzí také absence ukazatele stavu teploty chladící kapaliny (zde je pouze kontrolka). Rychloměr a otáčkoměr v módních výrazných a kulatých tubusech mají pohlednou i dobře čitelnou grafiku jednotlivých číslic.

:. Ten velký "čudlík" vpravo nahoře rádio nezapne... Škodafoto: Novinky/Martin Žemlička

Největší přednost - jízdní vlastnosti

Naladění podvozku je na rozdíl od minulé generace příjemnější. Automobil řidiče „nevyklepe“ při rychlé jízdě na kočičích hlavách a nechybí mu živé a předvídatelné chování při rychlejším průjezdu zatáčkou. V nich lze ocenit rovněž malý náklon karoserie stejně jako dobré držení stopy. Sportovní vlastnosti, které by mohl slibovat dynamický vzhled, ale nečekejte. Ale i tak patří podvozek nové ibizy mezi to nejlepší, co nabízí segment B, tedy malé vozy.

:. Ibiza brnká na emoce, design je určitě povedený.foto: Novinky/Martin Žemlička

Ocenit lze přesné řazení pětistupňové manuální převodovky s krátkými drahami, ale minimálním odporem. Řízení je přesné a zprostředkovává relativně dobrou zpětnou vazbu. Jízdní vlastnosti jsou největší předností nového Seatu Ibiza.

Šest motorů, ale chybí výkonný benzínový motor

V nabídce jsou tři zážehové a tři vznětové motory; chybí zde ale moderní přeplňované benzínové motory z líhně VW. Nejsilnějším benzínovým motorem tak je šestnáctistovka se 105 koňmi (77 kW) a pouhými 153 Nm točivého momentu.

Testem prošel střed nabídky benzínových motorů, čtrnáctistovka s 85 k (63 kW) a 132 Nm točivého momentu. Jde o dobře známý čtyřválec s vícebodovým vstřikováním MPI a šestnácti ventily. Motor nemá výkonovou špičku a očekávat od něj svižné svezení by bylo naivní. Ve městě a mimo něj se při správném zacházení s plynovým pedálem dá dočkat přijatelného zrychlení, v dálničním provozu jedna-čtyřce brzy docházejí síly a začíná být hlučná. Ideální cestovní rychlost se tak jeví okolo 120 - 130 km/h.

:. Seat Ibiza - zatím jí chybí silný benzínový motor, dočkáme se později?foto: Novinky/Martin Žemlička

Spotřeba je mezi 6 - 7 litry Naturalu 95. Ve městě anebo když se autu více šlape na krk, naroste spotřeba o jeden až dva litry.

Celkově lze Ibizu hodnotit pozitivně, největší radost udělá výtečný podvozek, naopak největším minusem je přeci jen menší praktičnost. Potěší rovněž cenová politika, která se o mnoho neliší od Fabie s připlacenou doplňkovou výbavou, kterou má španělský zástupce už v základu.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1390 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:63 kW (85 k) při 5000 ot./min.
Max. točivý moment:132 Nm od při 3800 ot./min.
0 - 100 km/h:12,2 s
Nejvyšší rychlost:175 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1025 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:304 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Nový Seat Ibiza už zná české ceny

Nová Ibiza je pro španělského výrobce velmi důležitým modelem. Ibiza hodně napoví, jak se bude vyvíjet další osud Seatu, kterému se v posledních letech...

Výběr článků

Načítám