Hlavní obsah

TEST: Prostorné Volvo XC90

Novinky, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Volvo XC90 se představilo na trhu jako vůbec první vůz pro volný čas této severské automobilky. Za velmi krátkou dobu, co je Volvo XC90 na trhu, posbíralo už celou řadu cen a uznání včetně za design. Takovým modelům, jako je třeba BMW X5 či Mercedes-Benz ML, vyrostl silný konkurent, který je i v lecčems předčí.

Foto: Martin Tlustý

Záběr z úvodní části, kdy běžci běží přes Vltavu po starém veltruském mostě.

Článek

Dominantní vlastností Volva XC90 je prostornost výrazně ovlivněná nadprůměrnou délkou. Platí to jak o velice variabilním interiéru, tak o objemu zavazadlového prostoru. Navíc interiér lze za příplatek 45 000 Kč rozšířit o dvě další sedadla třetí řady, takže se z pětimístného auta dá vytvořit sedmimístné. Tato možnost z něj dělá mezi obdobnými evropskými modely jedničku, neboť konkurence obdobu nenabízí.

Interiér bez brutality

Bez vlivu na spokojenost z cestování nezůstává ani výběr kvalitních materiálů, hebkých a příjemných na dotyk, případně jemné kůže, a také pečlivá volba jejich barev. Přínosem je ergonomické uspořádání všech ovládacích prvků přesně v duchu ostatních volv, která jsou tím proslulá.

Pokud jde o stylizaci interiéru, posádka jistě ještě více vychutná jeho atmosféru díky tomu, že toto největší robustní elegantní volvo nesklouzlo ani tím k žádné brutalitě. Detaily jsou při zachování maximální funkčnosti obdivuhodně "vypilovány", takže po usednutí do auta člověk snad až zapomene, v jakém typu vozidla vlastně jede. Zvýšená stavba karosérie přitom dává vyniknout vzdušnosti kabiny. I rozhled z karosérie s přiměřeným prosklením je velmi dobrý. Navozuje zároveň pocit bezpečí.

Ticho a klid

Tyto z mnoha pozitivních dojmů z Volva XC90 jsou dány nejen propracovaným odhlučněním zvoleného turbodieselu s označením D5 s minimálním přenosem vibrací, ale i samotným výběrem tohoto motoru jako vhodné alternativy k použitým benzínovým agregátům. Právě tento turbodiesel byl pod kapotou testovacího vozu.

Řeč je o moderním pětiválci se čtyřventilovou technikou vybaveném už druhou generací vysokotlakého přímého vstřikování paliva technikou common-rail. Má zdvihový objem 2,4 l, z něhož těží maximální výkon 120 kW a točivý moment 340 Nm. Jak vyplývá i ze srovnávací tabulky, dynamika (z 0 na 100 km/h za 12,3 s) není nejsilnější stránkou této verze XC90.

Tou je především klidný, kultivovaný chod motoru a jeho hospodárnost, která se v kombinovaném provozu projevuje podle výrobce spotřebou 9 l nafty na 100 km. V našem případě se ji podařilo udržet mírně nad hranici 10 l. To se odehrávalo za asistence standardně dodávané samočinné pětistupňové převodovky Geartronic s možností sekvenčního řazení.

Systém pohonu všech kol (AWD), kterému sekunduje elektronicky řízená mezi nápravová spojka Haldex, výrazně zvyšuje jízdní stabilitu auta a spolu s vysokým podvozkem (218 mm) jsou významným příspěvkem ke zdolávání nezpevněných vozovek a k provozu v nejrozmanitějších jízdních podmínkách. Podvozek, byť je naladěn velmi komfortně, nabízí dostatek jistoty i při ostřejším projíždění zatáček. Tomu prospívá rovněž tužší posilové řízení tohoto dvoutunového vozu, které pracuje v závislosti na rychlosti jízdy.

Bezpečnost tradicí

O jízdní bezpečnost se však stará celá řada dalších prvků: výkonné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech, ABS s rozdělováním brzdné síly (EBD) a brzdovým asistentem (EBA) a dále elektronické systémy stability (DSTC) a proti převrácení (RSC).

Bezpečnost posádky je umocněna také komplexním systémem airbagů, v případě převrácení vozu systémem ochrany krční páteře atd. Není bez zajímavosti, že v konstrukci je pamatováno též na ochranu cestujících v ostatních vozech a nechráněných účastníků silničního provozu, jakými jsou třeba chodci. Volvo XC90 D5 stojí v základním pětimístném provedení se samočinnou převodovkou 1 600 000 Kč.

Podílely se na tom například příplatkový paket Premium, jehož součástí jsou mj. bi-xenonové světlomety s ostřikovači, parkovací asistent, elektricky vyhřívaná a nastavitelná přední sedadla s pamětí, ale i další doplňky včetně koženého čalounění, špičkové audio soustavy, integrovaného telefonního systému s ovládáním na volantu, přehrávačem mini disků či volantu s dřevěným dekorem. Vzhledem ke svým vlastnostem může být Volvo XC90 považováno ve své třídě za etalon rodinného cestování.

Volvo XC90 D5 a konkurenti
TypVolvo XC90 D5BMW X5 3,0dMercedes-Benz ML 270 CDI
Délkaxšířkaxvýška (mm)4798x1898x17434667x1872x17124638x1840x1820
Rozvor (mm)285728202820
Objem zavazdl.prostoru (l)613 (5 míst)*465633
Motor/válce/ventilyturbodiesel 5/20turbodiesel 6/24turbodiesel 5/20
Objem (cm 3)240129262688
Maximální výkon (kW/min)120/4000135/4000120/4200
Max. toč. moment (Nm/min)340/1750-3000410/2000-3000400/1600-2800
Zrychlení 0-100 km/h (s)12,310,511,4
Převodovka5st.automat5st.automat5st.automat
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)9,09,79,5
Nejvyšší rychlost (km/h)185200183
Cena (Kč)1 600 000**1 873 2001 549 876
*Při sedmimístném obsazení 249 l. ** Cena testované verze 2 036 500.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám