Článek
Dominantní vlastností Volva XC90 je prostornost výrazně ovlivněná nadprůměrnou délkou. Platí to jak o velice variabilním interiéru, tak o objemu zavazadlového prostoru. Navíc interiér lze za příplatek 45 000 Kč rozšířit o dvě další sedadla třetí řady, takže se z pětimístného auta dá vytvořit sedmimístné. Tato možnost z něj dělá mezi obdobnými evropskými modely jedničku, neboť konkurence obdobu nenabízí.
Interiér bez brutality
Bez vlivu na spokojenost z cestování nezůstává ani výběr kvalitních materiálů, hebkých a příjemných na dotyk, případně jemné kůže, a také pečlivá volba jejich barev. Přínosem je ergonomické uspořádání všech ovládacích prvků přesně v duchu ostatních volv, která jsou tím proslulá.
Pokud jde o stylizaci interiéru, posádka jistě ještě více vychutná jeho atmosféru díky tomu, že toto největší robustní elegantní volvo nesklouzlo ani tím k žádné brutalitě. Detaily jsou při zachování maximální funkčnosti obdivuhodně "vypilovány", takže po usednutí do auta člověk snad až zapomene, v jakém typu vozidla vlastně jede. Zvýšená stavba karosérie přitom dává vyniknout vzdušnosti kabiny. I rozhled z karosérie s přiměřeným prosklením je velmi dobrý. Navozuje zároveň pocit bezpečí.
Ticho a klid
Tyto z mnoha pozitivních dojmů z Volva XC90 jsou dány nejen propracovaným odhlučněním zvoleného turbodieselu s označením D5 s minimálním přenosem vibrací, ale i samotným výběrem tohoto motoru jako vhodné alternativy k použitým benzínovým agregátům. Právě tento turbodiesel byl pod kapotou testovacího vozu.
Řeč je o moderním pětiválci se čtyřventilovou technikou vybaveném už druhou generací vysokotlakého přímého vstřikování paliva technikou common-rail. Má zdvihový objem 2,4 l, z něhož těží maximální výkon 120 kW a točivý moment 340 Nm. Jak vyplývá i ze srovnávací tabulky, dynamika (z 0 na 100 km/h za 12,3 s) není nejsilnější stránkou této verze XC90.
Tou je především klidný, kultivovaný chod motoru a jeho hospodárnost, která se v kombinovaném provozu projevuje podle výrobce spotřebou 9 l nafty na 100 km. V našem případě se ji podařilo udržet mírně nad hranici 10 l. To se odehrávalo za asistence standardně dodávané samočinné pětistupňové převodovky Geartronic s možností sekvenčního řazení.
Systém pohonu všech kol (AWD), kterému sekunduje elektronicky řízená mezi nápravová spojka Haldex, výrazně zvyšuje jízdní stabilitu auta a spolu s vysokým podvozkem (218 mm) jsou významným příspěvkem ke zdolávání nezpevněných vozovek a k provozu v nejrozmanitějších jízdních podmínkách. Podvozek, byť je naladěn velmi komfortně, nabízí dostatek jistoty i při ostřejším projíždění zatáček. Tomu prospívá rovněž tužší posilové řízení tohoto dvoutunového vozu, které pracuje v závislosti na rychlosti jízdy.
Bezpečnost tradicí
O jízdní bezpečnost se však stará celá řada dalších prvků: výkonné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech, ABS s rozdělováním brzdné síly (EBD) a brzdovým asistentem (EBA) a dále elektronické systémy stability (DSTC) a proti převrácení (RSC).
Bezpečnost posádky je umocněna také komplexním systémem airbagů, v případě převrácení vozu systémem ochrany krční páteře atd. Není bez zajímavosti, že v konstrukci je pamatováno též na ochranu cestujících v ostatních vozech a nechráněných účastníků silničního provozu, jakými jsou třeba chodci. Volvo XC90 D5 stojí v základním pětimístném provedení se samočinnou převodovkou 1 600 000 Kč.
Podílely se na tom například příplatkový paket Premium, jehož součástí jsou mj. bi-xenonové světlomety s ostřikovači, parkovací asistent, elektricky vyhřívaná a nastavitelná přední sedadla s pamětí, ale i další doplňky včetně koženého čalounění, špičkové audio soustavy, integrovaného telefonního systému s ovládáním na volantu, přehrávačem mini disků či volantu s dřevěným dekorem. Vzhledem ke svým vlastnostem může být Volvo XC90 považováno ve své třídě za etalon rodinného cestování.
Volvo XC90 D5 a konkurenti | |||
Typ | Volvo XC90 D5 | BMW X5 3,0d | Mercedes-Benz ML 270 CDI |
Délkaxšířkaxvýška (mm) | 4798x1898x1743 | 4667x1872x1712 | 4638x1840x1820 |
Rozvor (mm) | 2857 | 2820 | 2820 |
Objem zavazdl.prostoru (l) | 613 (5 míst)* | 465 | 633 |
Motor/válce/ventily | turbodiesel 5/20 | turbodiesel 6/24 | turbodiesel 5/20 |
Objem (cm 3) | 2401 | 2926 | 2688 |
Maximální výkon (kW/min) | 120/4000 | 135/4000 | 120/4200 |
Max. toč. moment (Nm/min) | 340/1750-3000 | 410/2000-3000 | 400/1600-2800 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,3 | 10,5 | 11,4 |
Převodovka | 5st.automat | 5st.automat | 5st.automat |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 9,0 | 9,7 | 9,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 | 200 | 183 |
Cena (Kč) | 1 600 000** | 1 873 200 | 1 549 876 |
*Při sedmimístném obsazení 249 l. ** Cena testované verze 2 036 500. |