Hlavní obsah

Test Porsche Cayman S: menší bratr slavné 911

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cayman, pojmenovaný po krokodýlovi, se v roce 2005 vedle legendární řady 911 možná cítil trochu jako nechtěný člen slavné sportovní značky. Jenže vedle neustále se zvětšující 911 dává malé obratné auto s motorem uprostřed dokonalý smysl. Vyzkoušeli jsme druhou generaci v silnější verzi S.

Test Porsche Cayman SVideo: Novinky

 
Článek

Nový model s interním kódem 981c se opět nabízí ve dvou provedeních - Cayman a Cayman S, přičemž obě verze pohání plochý šestiválec. Technicky jde o model boxster, ovšem s pevnou střechou, tj. v karosářské verzi kupé.

Dovnitř se vejdou výhradně dva cestující, což nevadí, protože druhá řada některých verzí devětsetjedenáctky byla stejně pouze pro odložení zavazadel, cestující se tam neměl šanci nasoukat. Nový cayman je o 39 mm delší než první generace představená v roce 2005. Je také o 30 kilogramů lehčí.

V nabídce jsou opět dvě verze: základní model pohání plochý šestiválec s objemem 2,7 l a výkonem 275 k (202 kW). Tento motor zvládne disciplínu 0-100 km/h za 5,4 s a ručka rychloměru se zastaví při 266 km/h. Verzi S pohání týž motor, jeho výkon je vyšší o 50 koní (325 k / 239 kW) a větší je i zdvihový objem (3,4 l). Stovku zvládne za 4,7 s a jede až 283 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Cayman S

Bezprostřední boxer

Plochému šestiválci nechybí bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu, nástup je lineární a při normální jízdě je de facto jedno, jaký rychlostní stupeň máte právě zařazený. Motor se ochotně nechává vytočit až k 7500 otáčkám a platí, že největšího zátahu se dočkáte ve středních a zejména vyšších otáčkách. To vše je doplněné hutným orchestrem ze zdvojené, na středu umístěné koncovky výfuku (slabší verzi poznáte podle jiného výfuku) – neobtěžuje, příjemně dotváří sportovní atmosféru.

Nástup do auta s výškou 1295 mm (slabší verze je dle oficiálních brožur o milimetr nižší) není úplně snadný, posaz za volantem je ovšem špičkový, řidič sedí velmi nízko a může tak lépe vnímat silnici pod ním. Důležité také je, že motor se nachází uprostřed, jen pár centimetrů za řidičovými zády. To vše korunované plochým motorem zlepšuje těžiště i rozložení hmotnosti.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Cayman S

Během zkušební jízdy bohužel většinu času pršelo, takže cayman nešlo vyzkoušet blízko jeho limitů (byť možnost vyzkoušet přetáčivost někde na uzavřené silnici by mohla být lákavá). Trakcí, obratností i mimořádně nezáludným chováním si ale tenhle model řidiče rozhodně získá.

Přesné řízení (byť pouze s elektromechanickým posilovačem) a velice dlouho neutrální chování s výtečnou přilnavostí. Limity posunuté tak, že abyste cayman přivedli na hranu, byste museli překalibrovat svůj mozek a o desítky kilometrů v hodině zvýšit nájezdovou rychlost do známých zatáček. Při jízdě čistou stopou by navíc cayman na technické silnici mohl potrápit i výrazně silnější soupeře.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Cayman S

Na dlouhé štreky cayman úplně není

Na druhou stranu, v dálničním provozu je v kabině docela hlučno, trpí také komfort při jízdě na rozbitých okreskách – obě disciplíny subjektivně zvládne podstatně dražší 911 podle našeho soudu lépe – k definitivnímu verdiktu by ale bylo nutné jezdit s oběma auty během jednoho dne a delší cestu než oněch pouhopouhých 200 kilometrů, kterými české novináře limituje při zápůjčce tuzemský importér.

Testovací kus měl bohužel automatickou převodovku PDK, řadí sice rychle a pod volantem máte pádla (dříve neintuitivně nastavené páčky), příplatek 66 tisíc korun je ale lepší utratit za něco jiného. Z minulosti víme, že Porsche umí šestistupňový manuál udělat výborně, k malému sporťáku se ani nic jiného nehodí. Kabina v mnohém připomíná zmenšenou devětsetjedenáctku, tlačítek ale naštěstí není tolik a celkový dojem je umírněnější.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Cayman S

Zamrzí, že – stejně jako všechna Porsche – s vámi displeje komunikují německy či anglicky, na český překlad se stále čeká. Tlačítek na středovém panelu je zbytečně mnoho, prostor za vhodně velkým volantem vyplňuje zejména velký, centrálně umístěný otáčkoměr – tak to u sportovních aut má být. Místo pro zavazadla je dle očekávání velmi malé, díky umístění motoru ale máte jak prostor pod přední kapotou (150 l), tak vzadu (275 litrů – spíše jen teoretická hodnota). Velká škoda je, že motor není odkrytý, z boxeru vidíte jen nádržku na doplnění oleje.

Ano, cayman je bezpochyby méně reprezentativní a méně designově atraktivní než slovutná 911 v aktuální generaci 991. Je ale výrazně levnější, obratnější a při víkendových projížďkách si v něm užijete stejně zábavy jako v 911. Základní cena caymanu je příjemně nízká, za mnohé z komfortních prvků však musíte připlácet a pak se hravě přiblížíte hranici dvou miliónů korun. Testované provedení jej dokonce o více než 400 tisíc přesáhlo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche Cayman S

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:3436 ccm, šestiválec, zážehový
Max. výkon:239 kW (325 k) při 7400 ot./min.
Max. točivý moment:370 Nm / 4500 - 5800 ot./min.
0 - 100 km/h:4,9 s
Nejvyšší rychlost:281 km/h
Průměrná spotřeba:8,0  l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:1425 kg / 345 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 422 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:1 764 000 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám