Článek
Neexistuje žádné jiné auto, které dovede takovým způsobem kombinovat luxus a univerzální schopnosti na silnici i v těžším terénu. Range Rover svými tvary navazuje na své předchůdce, kteří se prodávají již čtyřicet let. A kromě svébytného, takřka aristokratického vzhledu (ale nikoliv arogantního jako u některých německých konkurentů) nabídne uvnitř špičkový luxus. Takový, jaký očekáváte od auta s cenovkou tři milióny.
Nemá smysl zde popisovat prostornost Range Roveru, dovnitř se díky krabicovitému tvaru vejdou čtyři dvoumetroví jedinci a ještě jim zbude spousta místa pro zavazadla (535 litrů po hranu víka, ale 994 litrů po střechu). Rozměrná kožená křesla (výraz „sedačky“ v tomto případě není zcela na místě) jdou jednak seřídit dle individuálních potřeb a za druhé jsou velmi pohodlná.
Také kvalita všech použitých materiálů v kabině snese nejpřísnější kritéria. Zpracování i výběr jsou špičkové. Navíc ovladačů není přehnaně mnoho (jako třeba v Porsche Cayenne).
Vzduchové odpružení zajišťuje komfort
Ne všechno je ale ideální – řízení je necitlivé a přehnaně lehké. Samočinná převodovka má šest stupňů (osmistupňová se dodává k novému TDV8), řazení je celkově bezproblémové.
Komfort na silnici je i přes použitá dvacetipalcová kola velmi dobrý (vzduchové pérování odvádí výtečnou práci), při rychlé jízdě v zatáčkách je ovšem třeba počítat s velkou neodpruženou hmotou a vysokým těžištěm a přizpůsobit tomu jízdní styl. Na okreskách tohle obrovské auto zkrátka nedovede jezdit příliš rychle.
V terénu jde o nejschopnější SUV na trhu – to co dokáže Range Rover v terénu bere dech a směle může konkurovat skutečným terénním vozům. Ona třeba taková brodivost 0,7 metru mluví sama za sebe.
Pětilitrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec nabídne 510 koní, skvělý zátah (i přes obrovitou váhu RR) a krom toho krásný zvuk při plném sešlápnutí plynového pedálu. Zátah motoru bere dech, po uplynutí 6,2 vteřiny máte na rychloměru 100 km/h, ve 225 km/h jemně zasáhne omezovač. Ale jezdit více než 180 km/h není vhledem k hmotnosti, velikosti karoserie a jen dostatečně silným brzdám úplně rozumné...
Vysoká spotřeba paliva
Spotřeba paliva je samostatnou kapitolou, ještě že má Range Rover obří 105litrovou palivovou nádrž. Při rychlejší jízdě by vás neměl překvapit apetit kolem 17 – 20 litrů. Ano, teoreticky se dá jezdit za 14 - 15 litrů, ale to chce hodně sebezapření.
Range Rover se nabízí i s úspornějšími, vznětovými motory, které nabídnou citelně nižší provozní náklady. Verze Supercharged je pro bohaté nadšence, kterým nebude vadit velká spotřeba. Mezi nevýhody Range Roveru obecně řadíme vysokou hmotnost a přeposilované řízení.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 5000 ccm, osmiválec, kompresor |
Max. výkon: | 375 kW (510 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 625 Nm od 2500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 225 km/h |
Průměrná spotřeba: | 14,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2710 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 3 142 000 Kč |