Proto výrobci silných jednostopých strojů i pracovníci odpovědní za bezpečnost silničního provozu či různé specializované kluby dlouho bádali nad tím, jak při nenadálých kolizích zvýšit šance uživatelů motorek na přežití. 

Zrodila se jakási obdoba běžně využívaného automobilového airbagu, která dokáže ztlumit i velký náraz natolik, že hlava, šíje i hruď jezdce sedícího v sedle uniknou poranění, jež nezřídka končí smrtí.

"Airbag překonal veškerá naše očekávání," říká Stefan Kerbl, technik rakouského auto-moto klubu, jenž se podílel na jeho testování. Při tzv. crashtestu se uskutečnila simulace čelního nárazu motocyklu jedoucího rychlostí 72 kilometrů za hodinu do stojícího osobního automobilu. Při použití vzduchového vaku se ukázalo, že dokázal účinně zbrzdit setrvačný pohyb figuríny, takže kontakt s překážkou byl minimální nebo k němu nedošlo vůbec. Většinou však srážku odnesly nohy, respektive holenní kosti, jež spočívají u cylindrických válců. Bez airbagu však bilance kolize se stojícím vozidlem byla tragická. Poranění hlavy nedávala postiženým žádnou šanci na přežití, docházelo i ke zlámání vazu.

Debutovat bude Honda

Už v letošním pozdním podzimu se mají na silnicích objevit první motorky vybavené bezpečnostními airbagy. Na trh je pod značkou Goldwing uvede firma Honda.

"O účinnosti tohoto systému jsme hluboce přesvědčeni," říká představitel jednoho z motorkářských klubů. "Vzduchový polštář může snížit riziko poranění zhruba u třetiny všech kolizí s osobními nebo nákladními auty a podstatně zredukovat také množství smrtelných úrazů." Japonce chtějí brzy následovat i další výrobci, kteří si uvědomují nutnost a nezbytnost větší ochrany ohrožených a snadno zranitelných jezdců.