Článek
Nejlevnější automobily jsou v EU bez započítání daní v Dánsku a Finsku. Nízké hrubé ceny v těchto zemích však podle představitelů EU zakrývají vysokou úroveň nákladů na pořízení automobilů po započítání daní, píše agentura AP.
Nákup automobilů v zemích s nízkými hrubými cenami a vysokými daněmi nicméně může podle agentury Reuters ušetřit tisíce eur spotřebitelům z ostatních členských států EU. Podle zvláštních pravidel pro nákup automobilů v rámci EU je totiž možné koupit vůz v jiné zemi, přivézt ho domů a zaplatit za něj místní daň.
Ceny automobilů se ve většině nových členů EU ze střední a východní Evropy v květnu meziročně snížily. Výjimkou byla Česká republika, kde ceny stouply o 0,2 procenta. Na Slovensku se ceny propadly o 7,6 procenta a ve Slovinsku dokonce o 8,1 procenta.
V celé Evropské unii se ceny automobilů v květnu meziročně zvýšily o 0,8 procenta, zejména kvůli nárůstu o 1,4 procenta v eurozóně. Ceny ve všech nových členských státech EU jsou nyní ve srovnání se zeměmi eurozóny v průměru nižší o 3,6 procenta.
Meziroční změna cen automobilů v květnu 2006 (v procentech): | |
Země | Změna |
Belgie | +1,1 |
Česká republika | +0,2 |
Německo | +1,5 |
Dánsko | -0,1 |
Řecko | -2,4 |
Estonsko | -4,2 |
Španělsko | +2,7 |
Kypr | +0,1 |
Francie | +0,9 |
Lotyšsko | -2,8 |
Irsko | +1,3 |
Litva | -3,0 |
Itálie | +2,5 |
Maďarsko | -4,1 |
Lucembursko | +1,1 |
Nizozemsko | +1,8 |
Polsko | -3,1 |
Rakousko | +0,6 |
Slovinsko | -8,1 |
Portugalsko | +3,6 |
Slovensko | -7,6 |
Finsko | -1,7 |
Švédsko | +0,8 |
Británie | -0,5 |
Eurozóna | +1,4 |
EU | +0,8 |
Zdroj: Evropská komise |