Modelová řada C5 dostala nový HDi turbodiesel produkující 125 kW, který je vybaven filtrem pevných částic (FAP) a spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Nový motor přináší vysokou úroveň výkonu a zátahu zejména v nízkých otáčkách díky celé škále inovací, jakými jsou například paralelní sekvenční dvojité přeplňování a nový vstřikovací i spalovací systém. Motor také vyniká šetrností k životnímu prostředí (EURO IV a FAP) a nízkou spotřebou.

HDi 173 FAP rozšiřuje řadu vznětových motorů, které jsou k dispozici pro C5 hatchback i break.

Dvě turba

Systém přeplňování je založen na dvou stejně velkých turbodmychadlech s neměnnou geometrií lopatek. Každé z nich při vysokých otáčkách motoru dodává přibližně polovinu stlačeného vzduchu. Před nedávnem byl systém představen i u koncernového Peugeotu, ale jeho nasazení v sériové výrobě ještě není jisté. [celá zpráva]

Toto řešení rozšiřuje pracovní možnosti turbodmychadla a zvyšuje účinnost motoru jak ve vysokých, tak i nízkých otáčkách, zvláště při jejich změně.

Při nízkých otáčkách motoru, tj. do 2700 ot./min, je funkční pouze jedno turbodmychadlo. To se vyznačuje malými setrvačnými silami. Motor proto rychle reaguje na pohyb plynového pedálu a zároveň podává až o 40 procent vyšší točivý moment ve srovnání s 2.2 HDi 136 FAP. Po překonání hranice 2700 ot./min. do hry vstupuje druhé turbodmychadlo, aby zajistilo dostatek stlačeného vzduchu k naplnění válců.

Dvě turbíny si pomáhají

Přechodná fáze, ve které se druhé turbodmychadlo začíná roztáčet, ale ještě nedodává vzduch do válců pod potřebným tlakem, zajišťuje jemný nástup druhého přeplňování. Systém dvojího turbodmychadla je pochopitelně plně v režii řídicí jednotky.

Největší točivý moment 370 Nm je dostupný od 1500 ot./min. Motor se vyznačuje výbornou pružností, na třetí rychlostní stupeň pětidveřová C5 zrychlí ze 30 km/h na 60 km/h během 3,6 s, break za 3,7 s. Proti turbodieselu 2.2 HDi 136 FAP novinka přináší zlepšení zrychlení o 20 procent.

Nová převodovka

Od června 2006 bude model C4 v některých zemích nabízen s novou šestistupňovou manuální převodovkou, označovanou BMP6. Tato převodovka je montována s naftovým motorem HDi/ 80 kW FAP a poskytuje velmi rychlou reakci a nabízí snížení spotřeby.

Úpravou již stávajícího systému SensoDrive, který však nezaujal, protože měl dlouhé časy přeměny převodu a cukal, vznikla zcela nová převodovka se šesti stupni. Změny přinesly mnoho dobrého - reakce se nyní zkrátily na slušné časy a lze je ještě zkrátit zapojením speciálního sportovního módu. Trhání vozu při přeřazování sice nezmizelo, ale bylo citelně potlačeno.

Naše zkušenosti

S novým motorem jsme projeli několik stovek kilometrů v okolí Paříže a musíme uznat, že systém dvojitého přeplňování skvěle splnil svou úlohu. V celém spektru otáček jsme nenašli slabou chvilku motoru a zátah je velmi plynulý. Citroën C5 je však velmi těžký. Výkon a točivý moment je tak touto váhou poněkud přidušen.

Převodovka instalovaná do Citroënu C4 nás však přesvědčila o velmi dobré práci techniků. Páky pod volantem mají velmi krátký chod a lze s nimi rychle sázet jednotlivé stupně. Výborný je sportovní mód, který hodně zrychlí časy přesmyku jednotlivých stupňů. Cukání vozu jako u SensoDrivu sice zůstalo, ale je mírnější a cítili jsme jej především v nižších převodových stupních.

Zatímco nový agregát bude v Česku k dispozici již v létě, na novou převodovku si budeme muset počkat až do podzimu. Cena turbodieselu bude v jediné výbavě Exclusive pod hranicí jednoho miliónu korun za liftback. Příplatek za převodovku ještě výrobce nezveřejnil.