Proton se údajně snaží získat strategického partnera z Evropy, protože asijská konkurence již má na tamním trhu zastoupení. Proton je ve velkých finančních problémech. Protěžování vládou kontrolované automobilky totiž skončilo, když Malajsie vstoupila do paktu volného asijského obchodu, který nedovoluje zavádět na zahraniční výrobky větší daně než na domácí.

Protonu, který dříve spolupracoval s Mitsubishi (také drtivá většina jeho výrobků jsou licenční japonské vozy s upraveným vzhledem), má nyní velké problémy s odbytem. Jeho největší trh je nyní uvolněný a na zahraničních není tak zavedený.

Firma vyváží vozy například do Koreje, Vietnamu či Austrálie. Všude je však konkurence příliš velká, takže s technicky vyspělejšími vozy nemůže soupeřit. Právě technickou kvalitu chce v budoucnu proton zvýšit výměnou za výrobní kapacity, které by mohl partnerovi poskytnout. Koncern PSA by se rád prosadil i v jižní Asii, kde zatím kralují korejské automobilky a koncern Volkswagen.

Před několika lety se malajské automobily snažily prosadit i v Česku. Jejich prodej se však nikdy pořádně nerozběhl - byly problémy se zásobováním jak vozy, tak náhradními díly. Přesto tyto automobily můžeme u nás občas potkat.