Když zkrachoval Rover, dostaly ránu i další výrobci automobilů. Motory od britské značky totiž poháněly několik modelů malosériových automobilek. Jednou z nich byl i Lotus, který ve svém modelu 111R používal agregáty K-series.

Nejslabší model značky, který si pořizovalo hodně zákazníků, se tak musel obměnit. "Stojedenáctka" byla vypuštěna z programu a jako základ použili inženýři z Lotusu model Elise. Tomu implantovali čtyřválec Toyota o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i. Jeho výkon 100 kW není nijak závratný, stejně jako točivý moment 172 N.m, ale maximální otáčky 6800 ot./min a především nízká váha plastové karoserie dokáže udělat prvé divy. Maximálně dosahuje rychlosti 205 km/h a zrychlení z 0 na 100 km zvládne za 6,3 s. S hmotnotí 860 kg se Elise S stalo nejlehčím sportovním automobilem značky všech dob.

Ze svého většího bratra, modelu Elise R, převzalo "esko" celý lehký hliníkový rám, podvozek, brzdy Brembo o průměru 282 mm a také ABS. To ovšem muselo být upraveno, jak se na extrémně lehký vůz sluší. Jedinou nevýhodou S je nemožnost objednání diferenciálu s omezenou svorností.