Válka v Perském zálivu udělala z tohoto vozu hvězdu první velikosti, srovnatelnou s americkými herci. Ostatně také oni se postarali o jeho slávu. Tím, kdo vlastně zařídil sériovou výrobu byl současný guvernér Kalifornie a bývalý akční hrdina Arnold Schwarzenegger. A právě on ale asi moc smutnit nebude. V jeho garážích stojí hned dva tyto kousky, hned vedle dalších modelů značky.

Konec kvůli nezájmu

Hummeru H1 bylo prodáno kolem 12 000 vozů v civilním provedení. Za poslední dva roky o ně ale poptávka nebyla tak velká. Loňský rok si jej koupilo asi 400 zákazníků, letos zatím pouhá stovka. To je tak málo, že se ani nevyplatilo dál udržovat linky v chodu. H1 tak uvolní místo civilnějším modelům, pravděpodobně nové nejmenší řadě H4. Ta by se mohla představit v New Yorku na podzim tohoto roku, nebo v lednu na detroitském autosalonu.

Složitá historie firmy

Hummer, následovník jednoho z nejslavnějšího z automobilů světa Jeepu Willis, vyrábí firma AM General. Její kořeny sahají až do roku 1903, kdy se dvě společnosti z Indiany rozhodly zamířit na trh s automobily. Tak vznikla společnost Overland Automotive Division, která byla za pět let prodána Johnu North Willisovi. V roce 1936 jí však po bankrotu musel přejmenovat na Willis-Overland Motors, Inc, pod jehož křídly vznikl první originální Jeep, který se proslavil ve druhé světové válce.

Po několika finančních přesunech a změnách majitelů nakonec vznikla AM General, dnes patřící holdingové korporaci Renco Group, Inc. a později spadla pod křídla General Motors.

Bojové vozidlo na čistém papíře

V roce 1979 vypsala americká armáda soutěž na víceúčelové kolové vozidlo nové generace s vysokou průchodností HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Do tendru se přihlásil také AM General. Podmínky byly velmi tvrdé - armáda hledala vůz, který by vydržel dvanáct let nejtěžších podmínek a hrubého zacházení. Společnost sice s žádným konkrétním vozem nepřišla, ale během 11 měsíců dokázala připravit prototyp přesně podle požadavků armády a porazit tvrdou konkurenci, jakou byl třeba vůz Lamborghini LM 001.

Vítězný model se nakonec v sérii sedmi kusů podrobil těm nejtěžším zkouškám odolnosti a životnosti, jaké si lze u automobilů vůbec představit. Vozidla byla přepravována pomocí zavěšení na vrtulníku, uvnitř helikoptér a letadel a spouštěn speciálním padákem. Jezdil v extrémně vysokých teplotách na nejteplejším místě na zemi - Death Valley a přes vysoko položené horské cesty v Pensylvánii. HMMWV byly záměrně poškozeny a vlečeny, nazpátek zase ony vlekly jiná vozidla. Testy prošly také instalované zbraňové systémy jako jsou rakety TOW, granátomety či kulomety. Za celou dobu testování ujely HMC 4 přes miliónů kilometrů.

Z armády do civilu

Armáda Spojených států amerických si jich v první vlně objednala 55 000. Během války v Perském zálivu je viděly miliardy lidí po celém světě, jak se prohánějí po poušti a hned po Humvee (přejmenovali si jej tak američtí vojáci) zatoužili. Poděkovat za civilní verzi však může svět především Arnoldu Schwarzeneggerovi. I díky jeho zájmu a osobní intervenci v roce 1992 přišla do prodeje omezená série čítající 1000 kusů.

Telefonát Arnolda Swarzeneggra prezidentovi AM General Jamesi Armourovi.

-"Haló, je to James Armour, prezident AM General corporation?"

-"Jistě, co si přejete?"

-"Tady Arnold Schwarzenegger. Chci, abyste mi vyrobili pět vozů na zakázku se speciálním vybavením".

-"Bohužel my vyrábíme pouze armádní verze. Auto vám neprodáme, dokud je nebudeme moci nabídnout všem".

-"Co mám udělat, aby si je mohli zájemci koupit?"

Potíže s motory

Tento automobil byl vybaven armádním zážehovým motorem GM V8 o objemu 6,2 litru s výkonem 112 kW a s třístupňovou převodovkou. Uvedení do prodeje ovšem nebylo vůbec jednoduché, například při povinném crash testu schvalovacího řízení prolomil Hummer bariéru.

Armádní pohonná jednotka je však pro civilní službu příliš žíznivá a nevýkonná pro americké dálnice, proto dostal o dva roky později vznětový motor V8 6,5 litru. I ten však byl slabý (pouhých 124 kW). Postupem času se však z motoru stal opravdu silný agregát s 223 kW a 705 N.m. I tak má ale automobil maximální rychlost 134 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,5 s a spotřebuje standardně 20 l nafty na 100 km.

I s tímto agregátem se extrémní jízdní vlastnosti zachovaly. Vůz zdolá 45 cm vysoké terénní výčnělky, je schopen přejet překážku vysokou 56 cm (např. schody), nebo dokáže brodit do hloubky 76 cm. Všechno lze zvládnout jen díky speciálnímu uspořádání, které se od vojenského speciálu nezměnilo. Motor, převodovka a v pancéřovém provedení i nádrž jsou umístěny mezi sedadly. Proto také je šířka Hummeru ohromných 2,2 metru bez zrcátek (pro srovnání: autobus Karosa má šířku 2,5 metru).