V České republice jezdí podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů přibližně půl miliónu aut s falešnými identifikačními znaky. To je více než 12 procent z celkového počtu 3,96 miliónu registrovaných osobních automobilů.

Každý rok se v ČR změnou identifikačních znaků legalizuje kolem 12 000 kradených aut. Padělání výrobních kódů kradeného vozidla, které umožní jeho pozdější legální prodej, je stále profesionálnější a odborníci republiku označují za padělatelskou dílnu Evropy.

Prověřuje auta podle návodu

Sdružení na úterní tiskové konferenci představilo příručku, která potenciálním kupcům ojetých vozů radí, jak účinně ověřit jejich stav a původ. Publikace, která vyšla s podporou ministerstva dopravy a ministerstva vnitra, je první svého druhu a má usnadnit odhalení triků, které se při prodeji ojetých aut používají.

Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel, řekl, že pozměňování identifikačních údajů aut představuje v ČR obrovský problém. Ze 150 000 prověrek, které jeho firma provedla, byl původ auta problematický u 19 procent případů.

Kde hledat správná čísla?

Pro určení identity automobilu je nejdůležitější VIN kód, který bývá vyražen v motorovém prostoru a jenž musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Mezi další údaje, které může kupec ojetého auta ověřit, patří typ a číslo motoru, typový štítek nebo výrobní kódy skel, sedadel či bezpečnostních pásů.

Počet krádeží aut v ČR delší dobu stagnuje; každý rok přijde o vůz zhruba 25 000 majitelů. Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů by zlepšení statistik pomohlo zavedení povinného prověřování historie vozidla při každé změně majitele. V Maďarsku, kde toto opatření funguje od roku 1996, se počet krádeží aut snížil více než třikrát.