Na jednotném trhu EU až dosud automobilky směly vymezovat svým dealerům jejich působiště i trvat na exkluzivitě. Jednotliví prodejci tak směli prodávat vozy výhradně jedné značky či koncernu. To však od 1. října přestalo platit. Za omezující klauzule v kontraktech s distributory EK dnes pohrozila vyšetřováním, popřípadě i soudy.

Liberalizace prodeje aut v EU se postupně prosazuje od října 2002 a někteří výrobci už od omezování dealerů upustili. V ČR je automobilový trh částečně liberalizovaný od loňského podzimu. V rámci tzv. blokové výjimky si výrobci mohli určit počet dealerů v tuzemsku, ale nesměli jim diktovat kde, jaké značky a za kolik budou prodávat. Opatření znamenalo zánik některých menších prodejců a naopak posílení silných dealerů, kteří rozšířili prodej o další značky.

Výrobci však nadále mohou od dealerů požadovat respektování všech standardů kvality prodeje, jakož i v daném místě bránit nekalé konkurenci, avšak případ od případu, nikoliv obecnou klauzulí.

Komise doufá, že nová pravidla povzbudí prodejce, aby si budovali nová zastoupení i v dalších unijních zemích, aby využily rozdílů v cenách. Ale generální tajemník Evropské asociace automobilového průmyslu (ACEA) Ivan Hodač žádnou revoluci nečeká.

Další změna za čtyři až pět let

"Strašně bych se divil, kdyby si třeba dealeři z Dánska (kde jsou auta před zdaněním v EU nejlacinější), začali otvírat showroomy v Česku. Pravidla se mají za čtyři-pět let zase měnit, takže do velkých změn a investic se nikdo příliš nepohrne," řekl ČTK.

Odhaduje, že podmínky prodeje se příliš nezmění i proto, že lidé si auta kupují jako "druhou největší životní investici po bydlení". Ostatně prodej aut přes internet zůstává zanedbatelnou záležitostí, protože "na internetu si do auta prostě nesednete".

Spíše než dalších výhod pro zákazníky se Hodač obává nežádoucích dopadů, pokud nových podmínek pro budování prodejen využijí velcí distributoři, aby z trhu vytlačili menší soupeře.

Skeptická je i bruselská kancelář evropských spotřebitelských organizací BEUC. "Spotřebitelé chtějí těžit z výhod skutečného vnitřního trhu automobilů, ale praktické dopady nového režimu budou velice omezeny," odhadla ve svém komuniké.

Ceny aut rostou pomaleji než inflace

Podle EK se průměrný rozdíl v cenách aut před zdaněním na unijním trhu během let díky liberalizaci a konkurenci ztenčil z 11 na 4,4 procenta a ceny aut rostou pomaleji než inflace. Ale podle BEUC opak je pravdou: ceny v zemích EU se sbližují velmi málo či vůbec, trh EU zůstává roztříštěný a výrobci na svém domácím trhu obvykle prodávají dráže než v unijní cizině.

Například Volkswagen Polo je v Německu o 28 procent dražší než ve Slovinsku, německý zákazník za VW Golf zaplatí o 23 procent více než finský. Renault Clio je ve Francii o 18,3 procenta dražší než ve Finsku a Peugeot 206 doma stojí dokonce o třetinu více než v Maďarsku.