Třícípou hvězdu můžete do značné míry brát jako jednu z nejsilnějších značek na světě. Už roky totiž boří pravidla marketingu. Vídáte ji na kuka vozech popelářů každý týden před vaším domem, na dodávce kurýra, který vám přivezl balík, zdobí ale i přídě luxusních limuzín vrcholných politiků a podnikatelů.

Letos tento symbol slaví 110 let. V létě roku 1909 jej přihlásila jako ochrannou známku společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft. Její tehdejší konkurent, společnost Benz & Cie., si v tom samém roce na znamení dosažených vítězství v řadě závodů registrovala kruh z vavřínů s nápisem Benz. Od spojení obou společností a vytvoření značky Mercedes-Benz v roce 1925 zůstává třícípá hvězda v kruhu z vavřínů jedním z nejznámějších emblémů na světě.

Gottlieb Daimler, kterak si užívá jízdu na zadním sedadla jednoho z prvních aut. Za volantem jeho syn Adolf.

Gottlieb Daimler, kterak si užívá jízdu na zadním sedadla jednoho z prvních aut. Za volantem jeho syn Adolf.

Ačkoliv hvězda prošla řadou úprav, její základní návrh zůstává stále stejný. Letos je tomu 110 let, kdy Alfred von Kaulla, předseda správní rady společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft, rozhodl o vytvoření nového loga. Sériové vozy této společnosti nesly od roku 1902 na chladiči název Mercedes po dceři rakouského obchodníka, největšího prodejce vozů Daimler a také závodníka Emila Jellineka.

Poprvé se pojmenování Mercedes objevilo během závodů už v roce 1900 a dosažené úspěchy vedly k zavedení tohoto označení i na produkční modely. Tehdejší loga automobilek se často inspirovala jen názvem společnosti, často se v nich rovněž objevovaly emblémy spojené s městy, odkud pocházely.

Vývoj loga Mercedesu

Vývoj loga Mercedesu

Von Kaulla chtěl ale pro nové jméno Mercedes zcela výjimečný a snadno odlišitelný znak. Vítězný návrh předložili Paul a Adolf Daimlerovi, synové zakladatele společnosti Gottlieba Daimlera, který zemřel v roce 1900. Ten dříve použil třícípou hvězdu na pohlednici města Deutz, aby tak na obrázku vyznačil, kde se nachází jejich rodinný dům.

Dne 24. června 1909 byl podán návrh na registraci třícípé hvězdy. Autoři přidali i čtyřcípou variantu, ale od roku 1910 byla na přídích automobilů Mercedes používána výhradně třícípá hvězda. Její tři cípy symbolizují použití motorů Daimler ve strojích na zemi, na moři a ve vzduchu. Čtyřcípá hvězda se mimochodem stala znakem společnosti Deutsche Aerospace AG (DASA) v 80. letech minulého století.

Od začátku je třícípá hvězda navržena jako trojrozměrná a její ostré linky oddělují světlé a tmavé části, čímž na sebe strhávají pozornost. První evoluci loga přinesl rok 1916, kdy se hvězda dostala spolu s nápisem Mercedes do okruží a předznamenala tak finální podobu loga s vavříny budoucí značky Mercedes-Benz.

Hvězdou na kapotě se dnes stále ještě pyšní zejména vlajková loď, třída S.

Hvězdou na kapotě se dnes stále ještě pyšní zejména vlajková loď, třída S.

Další zásadní posun znamenal rok 1921, kdy si společnost Daimler registrovala třícípou hvězdu v okruží jako zářící plastické logo na vrcholu chladiče. Ochranná známka v této podobě byla uznána 2. srpna 1923 a od té doby je třícípá hvězda typickou součástí vrcholu chladiče.

Další změnu přinesl rok 1925, kdy třícípou hvězdu obkroužil vavřínový věnec značky Benz, a předznamenal tak vytvoření značky Mercedes-Benz a následné sloučení obou významných firem ve společnost Daimler-Benz AG. Logo značky Mercedes-Benz prošlo řadou dalších úprav a evolucí, včetně postupného přechodu emblému z vrcholu kapoty doprostřed mřížky.

V dnešní nabídce značky mají trojrozměrné logo na kapotě už jen sedany nejvyšší třídy S a vybrané verze modelů třídy E, na některých trzích i třídy C. Ostatní modely mají slavné logo, jehož základ se nezměnil 110 let, na přední mřížce.