Nová Mazda 3 se českému publiku představila na sklonku loňského roku a letos jsme měli možnost se s ní i svézt. Jenže při svezení tomu něco chybělo. To, co je na nové trojce zdaleka nejzajímavější - „vznětový benzín”, revoluční motor SkyActiv-X, využívající technologii SPCCI.

Tahle zkratka znamená Spark Plug Controlled Compression Ignition, tedy „svíčkou řízené kompresní zapalování”. Tenhle motor je revoluční v tom, že dokáže fungovat jako zážehový (tj. jako klasický benzin se zapalovací svíčkou) i jako vznětový (tj. jako klasický diesel, ve kterém se směs vznítí sama).

Motor SkyActiv-X pro novou Mazdu 3

Motor SkyActiv-X pro novou Mazdu 3

Nikdo jiný ještě nic takového v silničním autě nemá a Mazdě vývoj trval mnoho let - pracovala na něm od roku 2010. Pustila se do něj kvůli vidině obrovských výhod - ohromně vysoké efektivitě a nízkým emisím škodlivin, protože se pořád spaluje jen benzin, nikoli nafta.

Dosud jsme o SkyActivu-X věděli jen to, že bude mít 181 koní výkonu, zbytek slov o síle, efektivitě a spotřebě byly jen sliby Mazdy. Dnes máme před sebou kompletní technická data včetně spotřeby paliva.

181 koní za 5,4 litru benzínu

Tak tedy, motor má 1 998 ccm objemu a díky kompresnímu poměru 16,3:1 - to je na benzínový motor obrovské číslo, běžně se pohybuje okolo 10:1 - dává 181 koní v šesti tisících a 224 N.m ve třech tisících otáčkách.

Spaluje standardní 95oktanový benzín a na 100 km ho dle cyklu WLTP spotřebuje podle převodovky, pohonu a velikosti kol od 5,4 do 6,9 litru; nejvyšší spotřeba je samozřejmě se čtyřkolkou, 18” koly a automatickou převodovkou. V cyklu NEDC je spotřeba od 4,3 do 5,5 l/100 km.

Řez motorem Mazda SkyActiv-X, vznětovým motorem, spalujícím benzín

Řez motorem Mazda SkyActiv-X, vznětovým motorem, spalujícím benzín

Standardně je vůz vybaven technologií Mazda M Hybrid. To je mild-hybridní soustava o napětí 24 V, která při zpomalování zachycuje kinetickou energii vozu a uchovává ji ve formě elektřiny. Tou pak v případě požadavku maximálního výkonu napájí pomocný elektromotor.

Jak jsme se dozvěděli už při českém představení nové trojky, SkyActiv X bude u nás stát nejméně 668 400 korun. Automatická převodovka bude za příplatek 65 tisíc korun.