Vyhřívané volanty se z luxusních vozů už poměrně dávno přesunuly i do příplatkových položek mainstreamových automobilek. Na těch prémiových je tak třeba znovu tuto funkci posunout dále. Jaguar Land Rover ve spolupráci s univerzitou v Glasgow napadlo využít vjemů tepla a chladu v opravdové šíři.

Výrobci se snaží navigační pokyny v autech co nejvíce zjednodušit, typicky tak činí třeba head-up displeji s promítáním na čelní sklo či jednoduchými hlasovými pokyny. Hudbou budoucnosti pak může být promítání pokynů na vozovku. Jenže Britové mají daleko jednodušší řešení.

Jedna strana výrazně zchladne, druhá naopak.

Jedna strana výrazně zchladne, druhá naopak.

FOTO: Jaguar

Před odbočkou prostě jedna půlka volantu zchladne a druhá rychle zteplá. A to během pár vteřin až o šest stupňů Celsia, což je rozdíl, který řidič dobře vnímá. Škoda jen, že v přiloženém videu nechá zrovna tak řidičská značka, jakou je Jaguar, nevhodně ručkovat řidiče po volantu namísto správného zatáčení tlakem vnější ruky, ale to už jde na vrub produkce.

Nejen pro navigaci

Každopádně inženýři Jaguaru tvrdí, že v budoucnu chtějí systém použít nejen pro pokyny navigace, ale třeba také k upozornění na změnu jízdního pruhu a varování před vozidlem ve slepém úhlu.

Motivace vývojářů je jednoznačná. „Například v USA je deset procent fatálních nehod způsobeno nepozorností,” upozorňuje šéf vývoje elektroniky Jaguaru Alexandros Mouzakitis s tím, že tento systém má za úkol udržet řidičův pohled na vozovce.