Ve své podstatě představuje yaris GRMN (Gazoo Racing Masters of Nürburgring) šílený a v dnešní době zdánlivě nerealizovatelný nápad. Nemá totiž nic, co by připomínalo všudypřítomnou snahu šetřit palivo, např. start-stop. Nemá dokonce ani nápovědu, jaký kvalt máte zařadit.

Toyota Yaris GRMN

Tahle krabička se naštvaně jen netváří.

FOTO: Petr Horník, Právo

Toyota si je vědoma faktu, že zapálené řidiče baví řadit manuálně. Spojka je tuhá jako u skutečného sporťáku, ale zabírá plynule a nekouše. Trochu horší to je s kulisou řazení - nepatří k nejpřesnějším, takže je složitější se naučit řadit rychle. A plyn je od brzdy vážně daleko na pohodlné meziplyny při podřazování.

Sžít se s tímhle autem chvíli trvá, ale pak vás odmění opravdu zábavnou jízdou ze staré školy. Už jen to, s jakou vervou 212 koní žene 1 135 kg vpřed, a s jakou roste chuť motoru táhnout, čím vyšší číslo ukazuje otáčkoměr, je prudce návykové.

Toyota Yaris GRMN

Obrovský kompresor pod kapotou ukáže, které auto ze čtyř set vyrobených máte.

FOTO: Petr Horník, Právo

Jen chvíli poté, co jsem si ho převzal, mě přepadla chuť s ním vyrazit do zatáček. Vykašlat se na všechno, co jsem ten den slíbil zařídit, a pravým kotníkem vycucnout nádrž někde v kopcích. Nemůžete na to ale skočit hned, s yarisem GRMN nejde jezdit okamžitě na plný plyn.

Toyota Yaris GRMN

Sedačky jsou naprosto perfektní - pohodlné a pevné zároveň.

FOTO: Petr Horník, Právo

To proto, že s ním při ostré jízdě máte plné ruce práce. Pokud zatáčku projíždíte pod plynem, drží jako přibitý, a díky samosvornému diferenciálu můžete přidat o to dřív a o to víc. A je vlastně úplně jedno, jak (ne)kvalitní je pod vámi asfalt. Při prudkém brždění se však záď svíjí, a když ho skládáte do zákruty přes horizont, musíte si hlídat přenosy váhy, aby auto jelo tam, kam chcete.

Že na něj potřebujete pevnou ruku, je skoro slabý výraz. Občas mi přijde, že se s ním musím trochu prát, aby dělal, co chci. Ovšem, je třeba mít na paměti, že tenhle kousek má za sebou asi 10 tisíc novinářských, a tedy opravdu náročných kilometrů.

Toyota Yaris GRMN

Nedá vám nic zadarmo, za volantem vážně musíte pracovat.

FOTO: Petr Horník, Právo

Týden s Yarisem GRMN mě neskutečně bavil a nelitoval jsem ani koruny natankované do nádrže a prohnané motorem. Jaká že byla spotřeba? V průměru 10,7 litru na sto, ale to jen, aby to bylo zaznamenané. Není to totiž podstatné; tohle auto mění benzín v řidičskou radost.

Toyota Yaris GRMN

Strašně moc mě bavil, i přes fakt, že na něm novinářské kilometry byly znát.

FOTO: Petr Horník, Právo

Přesto bych si ho za vlastní peníze nepořídil. Ne, pokud za něj Toyota chce - tedy, chtěla, už je vyprodané - 850 tisíc korun. Jsem si vědom toho, že 250 tisíc stojí krabička a zbylých 600 tisíc je za motor, podvozek a exkluzivitu, ale jakkoliv dobrý yaris GRMN je, 850 tisíc je prostě příliš.

Toyota Yaris GRMN
Motor:
1 798 ccm, řadový zážehový čtyřválec, kompresor
Max. výkon:
156 kW (212 k) při 6 800 ot./min
Max. točivý moment:
250 N.m při 4 800 ot./min
Převodovka:
šestistupňová manuální
0-100 km/h:
6,4 s
Nejvyšší rychlost:
230 km/h
Průměrná spotřeba:
7,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:
1 135 kg
Délka x šířka x výška:
3 945 x 1 695 x 1 510 mm
Základní objem zavazadelníku:
286 l
Poháněná náprava:
přední
Cena základní verze:
282 900 Kč (Yaris 1,0 VVT-i 5M/T)
Základní cena testované verze/cena testovaného vozu:
850 000 Kč (již není možno koupit)