Hlavní obsah

Nové auto bez klimatizace už téměř nekoupíte. Existuje pár výjimek

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Klimatizace je v posledních deseti letech de facto standardem prakticky pro všechny nově vyráběné automobily. Zjišťovali jsme, zda si v dnešní době můžete objednat nové auto bez tohoto komfortního (a zároveň bezpečnostního) prvku. Pár výjimek jsme našli.

Foto: Škoda Auto

Klimatizace je dnes v autě samozřejmostí.

Článek

Klimatizace ještě na začátku milénia platila zejména v menších vozech za drahý komfortní prvek výbavy. Nejlépe to demonstruje vývoj cen pro Škodu Fabii. Zatímco pro „jedničku”, která přišla v roce 1999, stála 35 000, pro druhou generaci tu samou sumu (a v případě plně automatického climatronicu dokonce 47 tisíc).

Ovšem v případě nejnovější fabie si za pět tisíc koupíte klimatizaci včetně elektricky ovládaných oken vpředu a u omlazené verze, jejíž ceník byl zveřejněn tento týden, už auto bez klimatizace ani objednat nejde.

Zkoumali jsme české ceníky a zjišťovali, zda lze v dnešní době koupit nový automobil bez klimatizace. Nejmenší škodovka - citigo - má klimatizaci dodávanou standardně. Stejně tak Kia Picanto - miniauto, jehož cenovka začíná na 225 tisících.

Foto: Kia

Kia Picanto (2017)

Bez „klimy“ i dnes auto přece jen seženete

Hledali jsme dále v cenících a doufali, že uspějeme u rumunské Dacie. A opravdu se tak stalo. Tady si můžete koupit vůz bez klimatizace: logan, nejlevnější auto značky (od 170 000), ji pro základní výbavu Access nenabízí vůbec, pro prostřední je za příplatek 10 tisíc korun. To samé platí i u dalších modelů. Třeba v případě lodgyho se za klimatizaci připlácí 15 tisíc. A stejnou částku zaplatíte také v případě dusteru.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Lodgy

Nejmenší renault (twingo) také nemá klimatizaci ve standardu, platí se za ni rovných 10 tisíc korun. Klimatizaci nedostanete ani k nejlevnější verzi Hyundai i10. Patrně nejdražší klimatizaci má Opel pro malý model Corsa - manuální klimatizace přijde na 25 tisíc korun.

To malý Peugeot 108 má klimatizaci ve standardu vždy, stejně jako Fiat 500. A auta vyšších tříd mají klimatizaci standardně, ostatně bez ní je auto při následném prodeji mnohem obtížněji prodejné a jízda v něm je pro posádku v letních dnech výrazně méně komfortní i bezpečná.

Množství aut prodávaných bez klimatizace nejlépe ukazují data prodejů mladoboleslavské Škody. Zatímco v roce 2011 nemělo v rámci ČR klimatizaci 3,4 procenta prodaných vozidel, už před pěti lety to bylo pod jedno procento a toto číslo setrvale klesá.

Za loňský rok tak bylo škodovek bez klimatizace řádově několik kusů (0,3 procenta) a od příštího roku toto číslo klesne na nulu. Žádný model Škody si totiž bez klimatizace nekoupíte, což platí krom Dacie a nejlevnějších modelů Renaultu, Opelu a Hyundaie zároveň pro všechny další prodejce automobilů.

Foto: David Ryneš, Novinky

Prodej vozů Škoda v ČR podle typu klimatizace

Anketa

Máte ve svém soukromém osobním autě klimatizaci?
Ano, manuální
18,8 %
Ano, digitální (automatickou)
18,8 %
Ne, jen topení
62,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 16 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám