Hlavní obsah

Elektrické taxíky mají Londýnu pomoci snížit emise

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Klasické černé londýnské taxíky se začínají vyrábět i jako elektromobily s prodlouženým dojezdem. Celkem mají na nabití a naplnění nádrže ujet přes 600 km. Výhodou je, že novinka vypadá jako klasický londýnský „black cab”.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Nové taxíky pro Londýn jezdí na elektřinuVideo: Reuters

 
Článek

Londýn se chce do roku 2050 stát městem bez uhlíkových emisí. Součástí tohoto plánu jsou elektrické taxíky. Firma s názvem London Electric Vehicle Company (zkráceně LEVC, česky Londýnská společnost elektrických vozidel) právě rozbíhá jejich výrobu.

Po stránce vzhledu však nečekejte nic na způsob Nissanu Leaf, jak ostatně ukáže video. Elektrický taxík je svým designem v podstatě moderně pojatý klasický „black cab“, jak se černým taxíkům v Londýně říká.

I uvnitř je legendárním londýnským taxíkům dost podobný. Řidič je od zadní části pro pasažéry oddělen přepážkou, vzadu jsou sedačky i proti směru jízdy a tradiční zavazadelník byste tu hledali marně.

Na palubě je zákazníkům dostupná wi-fi, USB porty pro nabíjení telefonů a také prosklená střecha. Zadní část má vlastní ovládání klimatizace a také tu bude standardem terminál pro platební karty. Vůz odveze šest zákazníků a jedna ze sedaček je i otočná pro snazší nástup vozíčkářů.

Na elektřinu ujede 130 km, s pomocí prodlužovače dojezdu celkem přes šest set

Jak stojí i výše, pohonné ústrojí je elektrické. Elektromotor má výkon 150 koní a v lithium-iontové baterii má dostatek elektřiny na 130 kilometrů jízdy. Pod přední kapotou je navíc range extender, prodlužovač dojezdu – malý benzínový motor, který slouží k nabíjení baterie za jízdy. S jeho palivovou nádrží je dojezd vozu na jedno nabití a natankování 607 km, uvádí výrobce.

„Podíváte-li se na průměrný den londýnského taxikáře, můžou nastartovat, dojet ze svého domu – třeba na předměstí – do města se zapnutým range extenderem. Pak zapnou elektrický chod a jezdí na elektřinu celou pracovní dobu,“ říká Eddie Martin, vývojový manažer LEVC.

Jak to s elektromobily bývá, ani tento elektrotaxík není na pořízení levný. Cena je 55 tisíc liber, tedy asi 1,6 miliónu korun. Druhou možností je pronájem, který podle webu výrobce vyjde na 177 liber (cca 5100 Kč) týdně. Oproti dieselovému taxíku ale prý řidiči týdně ušetří 100 liber (cca 2900 Kč).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám