Hlavní obsah

Z automobilů mizí otáčkoměry i přesné teploměry chladící kapaliny

Za posledních několik let se automobily proměnily opravdu hodně, v různých oblastech a z různých důvodů. Jedním z míst, které se však mění dost pomalu, je přístrojový štít, leckdy familiárně nazývaný „budíky”.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Teplota oleje - tak důležitý, přitom stále tak vzácně viděný údaj. Na snímku v Seatu Arona.

Článek

Čtyři věci jsou u něj sice ne jistotou, ale minimálně velkou pravděpodobností - rychlost, otáčky motoru, množství paliva v nádrži a teplota chladící kapaliny. S drobnými odchylkami - např. BMW stále pod otáčkoměrem ukazuje i okamžitou spotřebu paliva.

Foto: Petr Horník, Právo

BMW 120d xDrive M-paket

Automobilky přidávají třeba voltmetr nebo teploměr oleje, který je podle některých názorů mnohem důležitější než teploměr chladící kapaliny, zejména u přeplňovaných motorů. A některé značky zase ruší i ten a z „malých budíků” - protože jsou fyzicky menší než otáčkoměr a tachometr - jim zůstane jen palivoměr.

Ještě relativně donedávna se zdálo, že se právě tohle stává trendem - řidič se dozví jen stav paliva, a to navíc nepřesnými kostičkami na displeji. A u teploty chladící kapaliny se v lepším případě dozví jen to, že je studená, modrou kontrolkou. V horším vůbec nic.

Důvody od automobilek slýcháme různé - většinu zákazníků tyhle údaje nezajímají, nic jim neřeknou apod. Bez statistických dat by jim člověk i věřil. Korunu tomu však nasadil Citroën C4 Cactus, který nemá ani otáčkoměr. [celá zpráva]

Foto: Citroën

Citroën C4 Cactus - první test

Cactus nemá klasické budíky, místo nich z palubní desky trčí displej. Teoreticky by tedy mělo být možné zobrazit úplně všechno a otáčkoměr by měl být samozřejmostí, minimálně u verzí s manuální převodovkou. Jenže otáčkoměr tu prostě není, ani žádná indikace teploty chladicí kapaliny.

Odhaduji, že to není normální barevný displej, který umí zobrazit cokoliv, nýbrž displej staršího typu, u kterého je přesně dáno, co je možné zobrazit. Citroën říká, že si této chyby je vědom, ale že by se nevyplatilo v rámci faceliftu otáčkoměr přidávat.

V reakci na chybějící otáčkoměr mě ovšem napadla anketa - zeptat se u článku čtenářů, jaké budíky v autech chtějí, s několika možnostmi. Téměř 71 % lidí, kteří hlasovali, chce o stavu svého auta vědět co nejvíc. Naopak pouze 7,5 % lidí stačí palivoměr, tj. stav v nejednom dnešním autě. Přesto teploměr oleje ve formě skutečného budíku nabízí jen hrstka aut.

Naštěstí ale s rozmachem displejů v přístrojových štítech začínají automobilky aspoň teploměr oleje dávat i sem. Např. u vozů koncernu VW je velmi přesný. A takový Opel s modelem Insignia má dle mého názoru nejlepší přístrojový štít, který v současnosti v Evropě koupíte, protože má i voltmetr.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Opel Insignia Country Tourer

Anketa

Rozhodne u vás o koupi auta, jaké údaje ukáže přístrojový štít?
Je mi to jedno, jiné aspekty auta jsou důležitější
2,7 %
Detailní informace o voze jsou plusem, ale nejsou pro mě klíčové
23,3 %
Co ukáží budíky, je u mě jedno z hlavních kritérií při výběru
74 %
Celkem hlasovalo 1608 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám