Když si člověk kupuje nové auto, očekává, že bude všechno fungovat v pořádku. Automobilky se dnes předhánějí, kdo dá na vůz delší či širší záruku. Dvouletá záruční doba jako u spotřebního zboží je u nových aut nemyslitelná, zpravidla je o několik let delší.

Jenže v České republice je trh s ojetými vozy ještě větší než trh s novými. Ojetiny jsou od nových aut odlišné zejména tím, že jejich technický stav je velkou otázkou a že ne každý prodejce je poctivý. Jak minimalizovat riziko, že koupíte „past”, jsme rozebírali již dříve. [celá zpráva]

Servisní historie včetně servisní knížky a ideálně i návodu k obsluze by měla být samozřejmostí.

Pečlivě vedená servisní historie nemusí být zárukou, že kupujete bezvadné auto. (Ilustrační foto)

FOTO: Marek Bednář, Novinky

U soukromého prodejce nečekejte žádnou záruku – jakmile je podepsaná kupní smlouva, zaplacená cena a předaný vůz, je to na vás. Existují jisté možnosti odstoupení od kupní smlouvy, kdyby třeba prodávající zamlčel nějakou skrytou vadu, ale prokazování toho, že o vadě věděl a úmyslně vám o ní neřekl, není snadné.

Záruka na ojetinu může fungovat skoro jako u nového auta

Pokud je nějaká jistota to, po čem prahnete, lze hledat svůj vůz u větších prodejců, kteří v rámci konkurenčního boje začali nějakou záruku nabízet. Jedním z takových je program Emil Frey Select.

Záruka na ojeté auto z tohoto programu se vztahuje na „selhání mechanických a elektrických součástí vozidla v maximálním možném rozsahu”, dočítáme se dále na webu. Její trvání je minimálně 12 měsíců a zajímavé na ní je, že platí všude, kde platí „zelená karta” k vozu. Zákazník si nechá auto opravit v autorizovaném servisu dané značky a po návratu domů je mu faktura proplacena.

Program není k dispozici u všech aut, která tato firma prodává. „Aby se auto kvalifikovalo do tohoto záručního programu, musí být staré nanejvýš 8 let a mít najeto maximálně 180 tisíc kilometrů,” říká Martina Bedrnová z firmy Emil Frey.

 Prodejci použitého zboží musí poskytovat záruku ze zákona, byť omezenou oproti zboží novému. (Ilustrační foto)

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Jistou garanci stanovuje i občanský zákoník

Z ustanovení nového občanského zákoníku (zákona č. 89/2012 Sb.) vyplývá, že i na použité zboží se vztahuje záruka, a to právě v délce minimálně 12 měsíců. Zákonná záruka se nevztahuje na vady odpovídající míře opotřebení nebo používání, které věc měla v době převzetí. Pořád si kupujeme ojeté auto, takže s určitým opotřebením je nutno počítat.

Záruku nad rámec zákona nabízí také např. program Škoda Plus. Ten jednak prodává Škodovky do 18 měsíců stáří, které jsou stále v plné záruce výrobce. A jednak prodává auta dalších značek, na která dává dvanáctiměsíční záruku na poruchy vzniklé po převzetí vozu.

Autobazar AAA Auto také odpovídá za vady svých aut dle zákona a k tomu navíc nabízí produkt jménem Carlife, který popisuje jako „pojistný program prodloužené záruky”. Záruka tu není na všechna auta stejná, konkrétní program je závislý na stáří, technickém stavu a kilometrovém proběhu daného vozu.

Věnujte pozornost chování motoru při startu - a také tomu, jak se prodávající k autu po studeném startu chová. Kompletně prohřát olej trvá i víc než 10 km jízdy.

Poučka, že se má sledovat technický stav auta spíš než najeté kilometry, platí, ať bazar nabízí záruku, jakou chce. (Ilustrační foto)

FOTO: Marek Bednář, Novinky

I když máte zájem o starší auto místo nového, o záruku tedy zcela nepřicházíte. Je sice výrazně kratší a ve většině případů její uplatnění není tak jednoduché, jako u záruky na nové auto, ale nějaká záruka existuje, a to je pro řadu kupujících podstatné.