Hlavní obsah

Jaguar postavil závoďák pro handicapované veterány. Budou jezdit v britském GT

Britský šampionát GT uvidí letos dvě nová auta – Jaguary F-Type SVR GT4. Za jejich volanty budou sedět veteráni britské armády s fyzickým či psychickým postižením v důsledku nasazení. O vývoj vozů se postarala divize SVO značky Jaguar Land Rover.

Foto: Jaguar

Jeden ze dvou Jaguarů F-Type SVR GT4 týmu Invictus Games Racing

Článek

Automobiloví závodníci musí být fyzicky fit, což samozřejmě zahrnuje i to, že musí mít všechny končetiny na svých místech a funkční. Tedy – většinou. Příběh Alexe Zanardiho, který po amputaci obou nohou při nehodě na Lausitzringu v roce 2001 závodil s protézami, je dobře známý.

Příležitost závodit lidem s podobným fyzickým postižením dává nový tým Invictus Games Racing, který bude od letoška jezdit v britském šampionátu GT. Vůz, který vidíte na snímcích, je jedním ze dvou Jaguarů F-Type SVR GT4, ve kterých budou jejich piloti soupeřit s ostatními. Závodníci budou pod dohledem a „v učení” profesionálních závodních jezdců Jasona Wolfa a Matthewa George.

„Neděláme si žádné iluze. Osobně vím, jak těžké je soupeřit na téhle úrovni v motorsportu, a jsme zcela nový tým. V první sezóně budeme zejména soupeřit mezi sebou, ale samozřejmě uchopíme každou příležitost umístit se co nejvýš v celkovém pořadí,” uvedl James Holder, spoluzakladatel značky oblečení Superdry a nyní i spoluzakladatel týmu Invictus Games Racing.

Druhým zakladatelem je organizační skupina kolem události nazvané Invictus Games. To je mezinárodní sportovní klání členů armády, aktivních i veteránů, kteří byli v boji zraněni anebo trpí nějakou nemocí v důsledku nasazení. Právě z řad atletů, kteří se Invictus Games účastní, byli vybráni čtyři budoucí piloti.

Foto: Jaguar

Jaguar F-Type SVR GT4 týmu Invictus Games Racing

Jsou to veteráni britské armády, kteří byli propuštěni ze zdravotních důvodů. Basil Rawlinson trpí posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD) a degenerativním onemocněním páteře, Ben Norfolk má komplexní PTSD a trpí také úzkostmi a depresí. Tito dva veteráni se budou střídat ve voze s číslem 22.

Steve McCulley po šlápnutí na improvizované výbušné zařízení (IED) ležel tři týdny v kómatu a dva roky musel podstupovat rehabilitace. A konečně, i Paul Vice přišel po spuštění IED o nohu a má paralyzovanou pravou ruku. Jejich auto má číslo 44.

Mnoho úprav

A co to je vlastně za auto? Základem byl sériový Jaguar F-Type SVR, který byl ale u divize SVO – Special Vehicle Operations – upraven tak, aby splňoval pravidla třídy GT4. Dostal závodní brzdy, kola, pneumatiky, odpružení a komponenty přenosového ústrojí. Zvenčí vidíme, že přibylo lízátko pod předním nárazníkem a křídlo na zádi, a uvnitř je samozřejmě ochranná klec.

Pod kapotou zůstal pětilitrový kompresorový osmiválec, který pohání F-Type SVR i na silnicích. Byl ale „optimalizován pro závodní použití”; co přesně si pod tím představit, tisková zpráva neuvádí. Víme však, že místo pohonu všech kol sériového SVR má SVR GT4 pohon jen zadních kol, jak nařizují pravidla.

Trénink má začít letos v březnu a první závod, kterého se budou účastnit, je v plánu na 7. června na okruhu Silverstone.

Reklama

Výběr článků

Načítám