Když si kupujete nové auto, očekáváte dvě věci - že bude bezchybně fungovat a že na něj dostanete záruku. A pokud to první nebude skutečností, díky tomu druhému se domůžete, aby se to skutečností stalo.

Jenže každá záruka má nějaká omezení. V případě aut to bývá, že je nutné jezdit kvůli údržbě a opravám do autorizovaných servisů, jinak záruka nebo její část pozbývá platnosti. A na spotřební materiál se záruka často nevztahuje.

V případě Tesly Model 3 se ovšem záruka nevztahuje ani na „normální hluk a vibrace, včetně, ale nejen, pískání brzd, obecného klepání, vrzání, drnčení a aerodynamického či jízdní hluku”. Zveřejnil to motoristický novinář Bozi Tatarevic na svém twitterovém účtu.

Vidět něco takového v informacích o záruce u jakéhokoliv auta, je na pováženou. U tesly je něco takového zvláštní o to více, že má být prémiovou automobilkou a její auta stojí velké peníze.

Včetně Modelu 3 - cena 35 až 40 tisíc dolarů je v USA na masové auto poměrně vysoká. Průměrná cena nového auta za rok 2016 tam byla 34 077 dolarů, tj. kurzem z prosince 2016 cca 881 tisíc korun. Do tohoto průměru jsou ovšem započítány i pick-up trucky, které jsou drahé, ale přesto patří k nejprodávanějším.

Problémy Tesly s kvalitou jsou známé

Zejména je ovšem tesla proslulá ne zrovna špičkovou kvalitou svých výrobků, zejména těch z počátků výroby. Americká organizace Consumer Reports hodnotila Model S jako přinejlepším „průměrný” po stránce spolehlivosti, až na podzim roku 2017 zvedla hodnocení na „nadprůměrné”.

Pro Model 3 zvolila hodnocení „průměrné”. Je ovšem nutno mít na paměti, že s vozem nejela a nemá ani odezvu od majitelů Modelu 3 za delší dobu. Její hodnocení je pouhým odhadem, ničím víc.

Tesla Model 3

Model 3 má být elektroautem pro masy. Ale ani masy by nebyly spokojené, kdyby byl po měsíci rozvrzaný.

FOTO: Tesla

Přesto současným či budoucím majitelům Modelu 3 asi na klidu nepřidá, když se dozví, že na jakékoliv vrzání, skřípání nebo drnčení, tedy projevy nekvalitního zpracování auta, jsou zcela sami.

Do jaké míry se s takovýmito problémy mohou majitelé setkat, je samozřejmě otázkou. Je možné, že se Tesla jen kryje pro náhodný, ojedinělý případ. Anebo si je vědoma toho, že reklamací může být hodně. Dokud nebudou popsány zkušenosti konkrétních lidí s konkrétními auty, můžeme jen hádat.