V tom úplně nejjednodušším případě se příprava auta na zimu skládá z pouhého přezutí pneumatik z letních na zimní. Pokud to nezvládnete sami na parkovišti, přijde to na přibližně 400 - 600 korun. V závislosti na tom, zda si kola necháte umýt, v které provozovně je měníte a hlavně, zda „přehazujete” kompletní disky i s koly, nebo máte jen jednu sadu disků.

Podle informací z pneuservisů je poměr zhruba 80:20 ve prospěch výměny celého kompletu, u dvou lidí z deseti je tedy nutné prohodit pneumatiky z disku na disk. Spojení kola a náboje je vždy rizikové a při špatném postupu může upadnout. Spousta lidí to dělá špatně. Správný postup ukazuje naše video ze servisu. [celá zpráva]

Přezutí automobilu

Přezutí automobilu

FOTO: Petr Horník, Právo

„V daném období od listopadu do března doporučujeme používat zimní pneumatiky vždy. Nikdy nelze s jistotou předvídat, jak vypadá počasí na druhém konci republiky nebo jak bude zítra. Navíc při způsobení dopravní nehody bude zkoumat, jestli jste měli zimní pneumatiky, jak policie, kvůli porušení zákona, tak i pojišťovna. Prokáže-li se příčinná souvislosti mezi vznikem újmy a faktem, že vozidlo nebylo vybaveno zimními pneumatikami, může pojišťovna přistoupit ke krácení, nebo dokonce zamítnutí pojistného plnění,“ uvedla Lucie Žulavská, specialistka na neživotní pojištění České asociace pojišťoven.

Nedávný test ADACu navíc ukázal, že nejdražší zimní pneumatiky nemusí být nutně nejlepší. [celá zpráva]

Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné od 1. listopadu do 31. března. Podle zákona je povinnost zimního obutí v případě, že je na silnici sníh nebo led, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat “souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza”. Pokud je v listopadu či březnu neobvykle teplé počasí, můžete jet „na letních gumách“. V místech, kde je značka „Zimní výbava“ musíte mít od 1. 11. do 31. 3. zimní pneumatiky vždy.

Pokud chcete být dobře připravení, v servisu je dobré nechat zkontrolovat baterii (která si v zimě užije své, obzvláště pokud jezdíte víceméně kratší cesty) a hustotu chladicí kapaliny. Sami si pak můžete natřít gumové těsnění dveří speciálním přípravkem, který seženete na čerpacích stanicích nebo v prodejnách s autodoplňky. Zkontrolujte také stěrače, a pokud bude gumové těsnění opotřebované, kupte nové.

Stěrače jsou namáhaným dílem, zkontrolujte je

„Zvýšenou pozornost je v zimní sezóně nutné věnovat výhledu z vozu. Již náročné povětrnostní podmínky a kratší dny samy o sobě snižují viditelnost, v kombinaci se špatným stavem například stěračů může jít o významný rizikový faktor. Stírací lišty urazí ve srážkově průměrném roce po skle cca 1 600 km, jde tedy o opravdu namáhaný díl. Stejně tak neměněný kabinový filtr a neudržovaný ventilační systém se může na výhledu z vozu významně podepsat, kupříkladu zvýšeným mlžením skel,“ uvedl pro Novinky.cz Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto.

Důležité je nalít do ostřikovačů nemrznoucí směs – přední okna se v zimě „ráda“ špiní a běžná letní směs by vám v zimních měsících zamrzla. Nevhodné chemické složení může nejen obtěžovat zápachem, ale také způsobit částečné tuhnutí a tvorbu povlaku na skle, či poškozovat plastové i lakované povrchy a leptat gumičky stěračů,“ uvedl Starý.

Audi A5 2.0 TFSI quattro

Jízda v zimě má svá specifika.

FOTO: Petr Horník, Právo

V zimě je v autě dobré vozit lopatku, škrabku a vhodná je i malá skládací lopatka a silné lano. Pokud máte vznětový motor, je dobré mít i speciální aditivum, které pomáhá v případech, kdy (především nekvalitní) nafta v nádrži zamrzne.

Pokud jej nemáte, pomůže nalít do nádrže 1 – 3 litry benzínu (podle množství paliva, které je v nádrži). Důležité je vědět, že benzín vydrží teploty pod 40 stupňů pod nulou, standardní nafta polovinu. [celá zpráva]

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: