Vozy Tesla nejsou levné. Jejich cena je i mimo dosah střední třídy - například Model S 75D se u nás prodává za 2 800 000 Kč, menší Model 3 za 1 100 000 Kč. Přesto tyto elektromobily nevydělávají. Elon Musk už při zakládání automobilky předpovídal, že firma nebude zisková hned, s postupem času je se svými prognózami stále opatrnější. Ukazuje se totiž, že jeho plány přinášejí nejen velké zisky, ale i větší výdaje.

Ještě v roce 2015 prodělávala Tesla na každém voze asi 4000 dolarů (88 000 Kč). Tehdy Elon Musk označil nastupující model za přelomový - s ním měl přijít i zisk. Jenže se ukazuje, že tento plán nevyšel. Naopak. Dlouhý náběh výroby, nedostatek akumulátorů a stavba továrny na akumulátory - to vše zvedlo investice firmy tak, že dnes prodělává na jednom autě 13 000 dolarů (284 000 Kč). Podle odhadů ani plná výroba Modelu 3 nepřeklopí firmu do zisku, pouze sníží ztrátovost.

Emisní povolenky firmu nezachránily

Elon Musk plánoval, že firma bude žít z ekokreditů. Jde o stejný princip, který je v ČR v rámci vypouštění emisí továren (emisní povolenky) - v USA je stejný princip ohledně automobilů. Tesla jako výrobce elektromobilů dostává jakési emisní povolenky zdarma a může je přeprodávat těm, kteří tolik ekologických aut nemají. Za posledních pět let na povolenkách vydělala jednu miliardu dolarů (asi 22 miliard korun). Ovšem i tak je kumulovaná ztráta podniku více než dvojnásobná – 2,4 miliardy dolarů (53 miliard korun).

Elon Musk možná i právě proto patří k největším kritikům agentury CARB (California Air Resources Board), která ekokredity vydává a nařizuje jejich výši. Prý jsou podmínky moc měkké a ekokredity by měly zdražit.