Kdy vás napadlo, že byste jako první oficiálně dovážel vozy značky Rolls-Royce do České republiky?

Přiznám se, že to nenapadlo mě, ale evropské vedení Rolls-Royce, kteří nás sami oslovili. Proběhlo výběrové řízení. Podle pravidel automobilky musí být osloveny nejméně tři potencionální partneři.

Jaké měla automobilka požadavky na showroom a servis?

Hned na začátku nám bylo sděleno, že showroom a servis nemusí být na jednom místě, protože to nemají ani v Londýně. Minimálně musí v showroomu stát dva vozy a jeho umístění musí být na pěší nebo nákupní zóně v centru Prahy.  Když má klient svůj vůz v našem servisním centru, musí mu být nabídnuta možnost pro zapůjčení jiného vozu Rolls-Royce.

České zastoupení sídlí v Pařížské ulici

České zastoupení sídlí v Pařížské ulici

FOTO: Petr Horník, Právo

Jaký je typický klient pro model Rolls-Royce?

Neexistuje typický klient, každý klient je individuální. Jsou to lidí, kteří o rollsu sní celý život, mají určitý věk a prodají firmu a plní si klukovské sny. Jsou to i ženy a světově jich přibývá, u určitých modelů si až třicet procent kupují ženy.

Překvapuje vás to?

Ne. Dříve byl Rolls-Royce brán výhradně jako limuzína s profesionálním řidičem. Dnes si majitel řídí automobil sám. To dříve nebylo ani společensky možné. Rolls-Royce nesmí jet nezakrytý na jakémkoliv voze. Když k nám z Británie jedou automobily, jedou po dvou speciálními kamiony.

Příští rok přijde první SUV s logem R-R, jak to podle vás zahýbe s prodeji?

Už koncem příštího roku budeme moci předat nový model prvnímu klientovi. Česká republika je zemí, kde čtyřkolky jsou oblíbené. U Rolls-Royce se nemůže používat termín SUV, ale doslova „vůz s výše postaveným tělem“.

Legendární Spirit of Ecstasy

Legendární Spirit of Ecstasy

FOTO: Petr Horník, Právo

Jak stoupl prodej za posledního půldruhého roku, kdy je v Česku poprvé v historii oficiální zastoupení?

Do té doby se vozy R-R dovážely pouze coby šedý import, šlo o vozy nakupované od dealerů zejména v Německu. Velice nás překvapilo, kolik klientů si našlo cestu do našeho servisu, aniž bychom ho nějak výrazně propagovali. Za první rok k nám přijelo 50 různých vozidel.

V servisu zvládáte všechny úkony, včetně úkonů po dopravních nehodách, například opravy karoserie či lakování?

Ano, máme kompletní servis. Pracuje tam šéf dílny a tři mechanici, všichni prošli školením v Goodwoodu. Dílnu určitě stojí za to navštívit, tvrdíme, že pro auta je to něco jako lázně pro člověka. Ta péče, která je věnována autu v servisu je taková, že neexistuje, aby mechanik nezabezpečil jakoukoliv část vozu proti ušpinění nebo poškrábání. Auto se obkládá speciálními návleky.

Splníte klientovi všechny požadavky ohledně barev karoserie, například Ferrari je známo tím, že odmítá růžové karoserie?

Rolls-Royce se vyznačuje tím, že nabízí celé spektrum barev, které můžete okem vnímat. V současné době jich je 44 tisíc. Jsme schopni nabídnout jakoukoliv barvu, kterou si vybere. Jsou případy, kdy klient řekl, že chce barvu auta v barvě své polobotky; jednu poslal do fabriky a druhou si nechal pro kontrolu. Neplatí, že třeba růžového Phantoma vám nevyrobí.

České zastoupení sídlí v Pařížské ulici

České zastoupení sídlí v Pařížské ulici

FOTO: Petr Horník, Právo

Když si dnes klient objedná model R-R, za jak dlouho jej dostane?

Pokud nechcete nic speciálního a je kapacita ve výrobě, auto můžete mít do tří měsíců. Pokud je zaplněna výrobní linka, nebo chcete-li něco specifického, je to až devět měsíců. Přibližně rok dopředu víme, kolik a kterých modelů jsme schopni pro český trh dostat.

Využívají servis či prodej i zahraniční zákazníci?

Jezdí klienti ze Slovenska. Na servisu jsme měli i auto z Kataru, zatím nejexotičtější destinace, kam jsme auto dodali, byla Dominikánská republika. Platí pravidlo, že do země, kde není zastoupení, může dodat kterýkoliv dealer. Můžeme dodat do celé Evropské unie, ale jenom koncovému zákazníkovi.

Jak se chráníte proti spekulantům?

Je to těžké a čas od času se stane, že se na českém trhu objeví u neautorizovaného prodejce auto, které bylo určené do jiné země.