Hlavní obsah

Motorkář musí jezdit uvolněný, říká kaskadér a učitel správné jízdy Míra Lisý

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Míra Lisý je motocyklový kaskadér, vicemistr Evropy v trialu (a mnohonásobný mistr ČR) a také učitel v motoškole. Zeptali jsme se jej na několik základních chyb, které dělají začátečníci při jízdě na motocyklu.

Foto: archiv M. Lisého

Míra Lisý - motocyklový kaskadér, vicemistr Evropy v trialu, učitel v motoškole.

Článek

Jaké jsou nejčastější chyby, se kterými se setkáváte během výuky v motoškole?

Jízda v pomalé rychlosti a ztráta rovnováhy, například při otáčení na místě. Tuto chybu dělají hlavně začátečníci a pak ženy, které kvůli často špatnému výběru motocyklů bojují s váhou mašiny a výškou sedla.

Další velkou chybou je pohled. Většina žáků se dívá nedostatečné daleko před motocykl, učíme je pravidlo kam se díváš, tam jedeš. Přitom správný pohled může zachránit život -  nesprávná fixace na protijedoucí auto, svodidla nebo strom je hlavní příčinou havárií motorkářů.

Správné dávkování obou brzd při křížovém brzdění je dalším oříškem. Často dochází ke smyku předního i zadního kola a tím nastává velmi horká chvilka nejen pro nás ale hlavně pro žáky. Ten, kdo má motocykl s ABS je na tom v tomto případě lépe. ABS je velký pomocník, ale není všemocné.

Důležité je řídit uvolněný…

Ano, samozřejmě. Pokud je motorkář uvolněný a není ve stresu a zatuhlý, tak motorka poslouchá jeho a ne on ji. Jízda ve stresu může přispět k nehodě.

Nutné je neustále předvídat a myslet za ostatní a čekat od nich jen to nejhorší. Je dobře jezdit vždy s respektem a pokorou, pokud možno adrenalin si pustit žilou někde na okruhu.

Foto: archiv M. Lisého

Míra Lisý - motocyklový kaskadér, vicemistr Evropy v trialu, učitel v motoškole.

Jak správně jezdit v dešti a proč je dobře si jízdu v dešti vyzkoušet, co se tím motorkář naučí?

Jezdit v dešti je hodně náročné. Špatná viditelnost, občas mlžící se plexi u helmy, vyjeté koleje u vozovky plné vody, stříkající voda od protijedoucích automobilů a tak dále. Nejlepší je se schovat a počkat, ale když už to nejde, je potřebné být hodně opatrný a vždy musí jezdec zvolnit tempo a přizpůsobit jízdu vozovce. Musíme počítat i s tím, že brzdná dráha je podstatně delší (opět ABS je výhodou).

Velký pozor by si motorkáři měli dát na akceleraci, zadní pneumatika může klouznout. Ale jízdu na vodě by si měl každý vyzkoušet, tato zkušenost se mu bude určitě někdy hodit.

Mají už lidé vhodné oblečení pro jízdu na motocyklu?

Ano, situace se výrazně zlepšila, dokonce přibývá lidí, kteří používají i airbagové vesty.

Co dělat, nedělat, když jdu poprvé na okruh?

Na začátku by měl člověk přemýšlet, jak se na okruh dopravit. Je důležité počítat s tím, že jízda na okruhu je fyzicky i psychicky náročná a někdy je prostě lepší motorku naložit do dodávky a nechat celou energii jen na okruhu. Další důležitou věcí je zvolit správnou agenturu - člověk se tím vyhne rizikům, že bude celý den neorganizovaný a tím pádem nebezpečný.

Jízda na okruhu může být velký zážitek a také velmi naučná - jen pokud se ale organizátor umí vyvarovat nebezpečí, které na okruzích číhá. Ale když chcete zkusit svoje limity nebo motorky – běžte na okruh. Lepší padat do kačírku než do svodidel nebo protijedoucího auta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám