Mazda MX-5 je malý a lehoučký roadster, který stále dbá na radost z jízdy. Je to prvotní a nejdůležitější vlastnost, na kterou bylo při konstrukci nové generace pamatováno. Ale někomu nemusí dvoulitrový agregát stačit a chtěl by větší výkon. A těm může pomoct třeba britská firma BBR, která připravila úpravu s názvem Stage 1.

Z dvoulitrového agregátu vykřeše pomocí turbodmychadla výkon 185 kW (248 koní) a točivý moment 320 Nm. Maximální otáčky motoru jsou 7150 ot./min, točivý moment vrcholí ve 3250 ot./min, ale v rozmezí 2750 – 6500 ot./min je k dispozici už 271 Nm. Díky těmto charakteristikám auto dokáže zrychlit na stovku za pět sekund a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Mazda MX-5 od BBR

Mazda MX-5 od BBR

FOTO: BBR

Ale stavba takového motoru nebyla jen tak. Autor úpravy Neil Mckay z BBR prozradil, že při plánování bylo jasné, že použití kompresoru s velkými parazitními ztrátami není u vysokoefektivního agregátu, jakým je Skyactiv-G, možné.

Přistoupili tak k přeplňování turbodmychadlem. Jenže ani to není jednoduché. Vždyť v motoru je už v sérii kompresní poměr 14:1. Proto se uchýlili k automobilové specialitě, která se nedává jen tak všude – turbodmychadlo twin-scroll, tedy s dvojicí vstupů na „teplé části“. Kvůli tomu bylo vytvořeno i nové speciální výfukové potrubí s konfigurací 4-2-1. Takový systém tedy reaguje velmi rychle, funguje harmonicky, nemá rázy a je tedy odolnější proti namáhání.

Mazda MX-5 od BBR

Mazda MX-5 od BBR

FOTO: BBR

Koupit si můžete celý kit jak v podobě namontovaného kompletu, tak i jako balíček k samostatné vestavbě. Pro šikovné ruce by tak přišel v přepočtu na 168 000 Kč.