Jak správně reagovat, když řidič uvidí či uslyší auto s právem přednosti v jízdě?

„Bylo by dobré, aby to auto uviděl a uslyšel. Stává se nám, že řidiči nesledují provoz za sebou nebo mají nahlas puštěné rádio. Úplně nám postačí, když krátkým bliknutím pravou směrovkou nám dají vědět, že o nás vědí. A mírně, opravdu mírně uhnou doprava, abychom mohli po prostřední dělící čáře projet.”

Co naopak nedělat?

„Není nutné zastavovat, stačí zpomalit. Je naprosto zbytečné předvádět manévry typu prudké brzdění nebo ve městě vyjetí na chodník.”

Jak správně uhnout na víceproudé silnici
Silnice se dvěma pruhy v jednom směru: uhněte k té straně, po které zrovna jedete. To znamená, že když jedete vpravo, uhnete k pravé krajnici, pokud jedete vlevo, uhnete směrem ke svodidlům.
Silnice se třemi pruhy: vozidla v levém a prostředním pruhu uhnou doleva, vozidla vpravo uhýbají co nejblíže krajnici.

Jak disciplinovaní jsou čeští řidiči?

„V poslední době se to výrazně zlepšilo. Ve valné většině případů lidé reagují nebo se snaží reagovat. Ne vždy je to správně, nejhorší je, když vozidlo před vámi i v protisměru zabrzdí a zůstanou stát vedle sebe. Problém také je, když vozidlo zastaví před horizontem.”

Mají záchranáři specializované kurzy řízení a kolik toho za měsíc ve službě zhruba najezdí?

Ano, začali jsme předloni s kurzy jízdy na nezpevněných komunikacích a loni jsme proškolili dvě stě řidičů v kurzech bezpečné jízdy. Měsíční nájezd se liší případ od případu, jsou místa, kde dojíždíme čtyřicet kilometrů do nejbližší nemocnice. V průměru lze říci, že sanitní vozy měsíčně ujedou pět až šest tisíc kilometrů. Dojezdový čas je do patnácti minut, záchranáři slouží ve 12 hodinových směnách.

Milan Vojta, vedoucí dopravy Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje

Milan Vojta, vedoucí dopravy Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje

FOTO: Martin Žemlička, Novinky