Společná schůzka ministra dopravy Dana Ťoka, premiéra Bohuslava Sobotky a zástupců autoprůmyslu konečně přinesla výsledky v tom, že známe přesnější plány, jak zvrátit extrémně nepříznivý stav současné infrastruktury pro elektromobily v ČR. Vláda hodlá do roku 2020 postavit 1200 dobíjecích stanic, na které sežene miliardu korun. Část bude z rozpočtu ministerstva, část z evropských dotací.

Takzvaný Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu bude nyní společnými silami připraven, aby byl ještě touto vládou schválen. V něm pak budou uvedeny nejen body výstavby těchto dobíjecích stanic, ale možná ještě důležitější body, jako jsou kroky pro podporu vědy a výzkumu v tomto oboru, vzdělávání, zavádění další infrastruktury a také podpora výzkumu autonomního řízení.

Kde vzít energii?

Problémem ale bude zajistit dostatek energie pro provoz elektromobilů. Vždyť nedávno Škoda Auto oznámila, že do roku 2025 plánuje vyrábět čtvrtinu svých vozů s elektrickým pohonem.

Ale jsou tu další problémy. Třeba mobilní internet, který je životně důležitou součástí autonomních vozidel. Přenos dat je dnes extrémně drahý a silnice nejsou pokryty kompletně. A tak chce vláda vytvořit strategický plán, jak toho docílit.

Právě tato část bude aktivně záviset na vládě, která má páky na to, aby donutila tuzemské operátory k digitalizaci českých silnic.

V zahraničí už staví

Přesto bychom neměli nad tímto stále ještě neexistujícím paktem jásat. V zahraničí jsou už daleko vepředu a jen o elektromobilech nemluví, ale už se tam dávno jedná. Například v Kalifornii vznikl velký společný projekt, který má za cíl postavit dobíjecích stanic rovnou 10 000. [celá zpráva]

V USA je už nyní k dispozici 16 000 takových stanic a další přibývají. Na páteřních silnicích s podporou vlády dokonce vznikne velká síť takových stanic, aby bylo možné i s elektromobilem přejet napříč USA. [celá zpráva]

V Evropě se už dávno také nemluví, ale koná. Například v Norsku jsou elektromobily prodávanější než ty se spalovacím motorem. Jde totiž o to, že jsou díky státní podpoře stejně drahé, ale nemusí platit silniční daň, mohou do center měst a parkování mají leckde zcela zdarma nebo za symbolický poplatek.