Hlavní obsah

Pneuservisy jsou přeplněné, čeká se i déle než týden

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motorová vozidla budou od 1. listopadu až do 31. března smět jezdit za souvislé vrstvy sněhu či náledí pouze se zimními pneumatikami. Pneuservisy jsou však nyní přeplněny a řidiči, kteří si ještě přezutí neobjednali, to tedy už do konce října nestihnou.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Výměna pneumatik

Článek

„Máme opravdu plno, objednávky přijímáme nejdříve na 4. listopadu,“ řekli Právu v servisu AV Car na pražském Veleslavíně. To je ale ještě slušný termín, vždyť zejména v menších městech teď není výjimkou, že na přezutí se musí čekat i čtrnáct dní. Dobře tedy udělali řidiči, kteří se do pneuservisu vypravili již v prvním říjnovém týdnu, kdy se v celé republice výrazně ochladilo a na horách i zasněžilo.

„Zájem řidičů o výměnu pneumatik vzrostl počátkem října o 130 procent. Naše partnerské pneuservisy v průměru registrovaly jednu objednávku na přezutí každých pět minut,“ informoval ředitel obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Mnozí řidiči přezutí už tradičně nechali na poslední chvíli a nezbývá jim než doufat, že v první listopadové dekádě teplota pod bod mrazu neklesne a námraza se na silnicích nevytvoří. V opačném případě jim bude při silniční kontrole hrozit bloková pokuta až 2500 korun. Navíc musí mít na paměti, že výška dezénu zimní pneumatiky musí být nejméně čtyři milimetry.

Šetřit se nevyplácí

Odborníci upozorňují, že už i při teplotě pod sedm stupňů mají zimní pneumatiky lepší jízdní vlastnosti než ty letní.

„Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik tak může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita a auto je náchylnější ke smyku,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Skutečným hazardem je vyjet na letních pneumatikách v mrazivých dnech. Při náledí je to vstupenka k dopravní nehodě. Pokud navíc pojišťovna zjistí, že nabourané auto mělo letní obutí, když v daném místě bylo nutné zimní, bude se velmi zdráhat uhradit pojistné plnění.

Foto: Suzuki ČR

Treénik v rakouské Winterfahrtraining areně.

Přesto zhruba třetina motoristů ve snaze ušetřit vůbec nepřezouvá a na letních pneumatikách jezdí celý rok. Cena za přezutí všech čtyř kol se přitom už léta téměř nemění a i nyní se v jednotlivých servisech pohybuje od 300 do 800 korun.

Podobné je to s cenami nových zimních pneumatik. Ty kvalitní lze koupit i za méně než tisíc korun. Mnohé servisy navíc nabízejí až do konce listopadu nejen pneumatiky, ale i prohlídky aut před zimou za akční ceny.

Pozor na značku Zimní výbava

Povinnost jezdit při sněhu a náledí v celé České republice od začátku listopadu do konce března pouze na zimních pneumatikách stanoví novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která nabyla účinnosti v roce 2011.

Obce mají navíc možnost umisťovat na svém území dopravní značky Zimní výbava. Tam, kde se objeví, musí mít auto zimní obutí bez ohledu na právě panující klimatické podmínky.

„Od letošního roku nově platí, že značka Zimní výbava se neváže pouze na dobu od 1. listopadu do 31. března jako dříve, ale také na případy, kdy se na silnici vyskytuje sníh, led nebo námraza mimo toto období. Očekáváme však, že obce budou tuto značku využívat pouze za situace, kdy je to účelné, a v opačném případě ji odstraní či zneplatní,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám