V Česku jezdí až jeden milión dieselových aut s nefunkčním, poškozeným, nebo dokonce demontovaným filtrem pevných částic, což je jedna pětina tuzemského vozového parku. Odhadla to společnost ÚAMK. Nesprávně fungující nebo chybějící filtr přitom způsobuje, že vozidlo vypouští do ovzduší o 90 procent více sazí a dalších rakovinotvorných částic, než by mělo.

ÚAMK provedl kontrolu stavu filtrů u 1660 aut. Výtěrem sazí z koncovky výfuku zjistil, že plně funkční filtr DPF nemělo kolem 70 procent vozidel. Například v Praze mělo funkční filtr pevných částic jen 22 % zkoumaných vozidel, a to byl ještě nejlepší výsledek. V Českých Budějovicích to bylo jen 7 %.

„Oficiálně odhadovaná čísla, že asi polovina turbodieselů s DPF nepracuje, jak by měla, je spíše optimistickým odhadem. Zkušenosti odborníků ÚAMK napovídají, že toto číslo bude ještě vyšší, spíše se bude u osobních automobil pohybovat kolem 70 procent. To znamená, že jen 30 procent vozidel skutečně zachytí z drtivé většiny zdravotně závadné částice," uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.

Nový filtr může stát i 100 000 korun

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Tyto částice síranů, dusičnanů, solí a kovů, které lidé vdechují, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 procent. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny.

Životnost první generace filtrů je zhruba 120 000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15 000 Kč, v některých případech ale i na 100 000 korun, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho pouhým odstraněním, nebo provrtáním či neodborným čištěním.