I společnosti vyrábějící velké náklaďáky naskakují na vlnu s autonomními vozy. Ostatně pro ně je to celkem logické použití. Řidiči, kteří desítky hodin sedí za volanty velkých mnohatunových monster, jsou nejlepší cíl pro inženýry přes autonomní techniku. Nahradit je, alespoň částečně znamená ušetřit hroznou spoustu nákladů, času, paliva a také se výrazně omezí nehody z únavy a nepozornosti.

Iveco Z Truck

Iveco Z Truck

FOTO: Iveco

Iveco Z Truck

Iveco Z Truck

FOTO: Iveco

A tak Iveco připravuje koncept vozu s názvem Z Truck, který je autonomním náklaďákem budoucnosti. Se současnou produkcí značky nemá společného vlastně vůbec nic. Je to kompletně nový vůz, ať technikou, tak designem. Například kabina řidiče je výrazně aerodynamická. Snižuje se tím spotřeba paliva, ale také se upravuje aerodynamický hluk, který zvyšuje únavu posádky.

Řidič nenastupuje do kabiny po malých stupíncích, ale po výsuvných schůdcích. Vnitřek je pak variabilní podle toho, v jakém režimu je auto zrovna provozováno. Základem je samozřejmě standardní řízení volantem, který tedy není tak úplně volant, ale jakýsi letecký knipl. Všechny údaje jsou soustředěny na dvou displejích a mohou být promítány i na čelní sklo.

Iveco Z Truck

Iveco Z Truck

FOTO: Iveco

Při zastavení se může otočit křeslo řidiče do volného prostoru a využít třeba sprchu, kuchyňský kout nebo zábavní stěnu, kde je například velká televize. Samozřejmě že je tu i sklopné lůžko. Pokud je zapotřebí, je možné sedadlo přesunout k takzvané mobilní kanceláři, kde se dá vyřídit veškeré „papírování“.

A pak je tu také autonomní mód, kdy na dálnici se volant sklopí, sedadlo se odsune a vůz samočinně jede, a to i v módu, kdy náklaďáky jedou za sebou, a to tak těsně, že se snižují odpory vzduchu. Ten obtéká celou kolonu takto vytvořených vozů. O bezpečnost se není třeba strachovat. Všechny vozy jsou online propojeny, takže co vidí senzory prvního náklaďáku, to ví i všechny ostatní vozy a stejně rychle reagují.

Iveco Z Truck

Iveco Z Truck

FOTO: Iveco

Zajímavé je na autě i to, že větrání a klimatizace má rekuperátor tepla, takže i tady se snižuje spotřeba. Navíc je možné vytvořit kolem těla řidiče jakousi bublinu stejně teplého vzduchu, ve kterém nefouká vítr, jak to známe z klasických větrání v autě.

Ale pojďme se podívat na pohon, který je velmi zvláštní. Motor o výkonu 338 kW a točivém momentu 2000 Nm pracuje totiž s Bio-LNG, tedy zkapalnělým biomethanem. Celý motor byl navržen s firmou Petronas, která se podílela na novém systému mazání i přípravě paliva a jeho využití.

Dvojitá nádrž speciální konstrukce pojme navíc 1200 litrů tohoto média. To vystačí na neskutečný dojezd 2200 km, což je o 60 % víc, než je tomu u současných naftových verzí modelů Stralis. Samozřejmě že nové palivo uspoří i nějaké ty kilogramy emisí.