Je to vlastně naprosto jednoduchá a logická úvaha. V zemědělství se musí pracovat bez přestávek, když je zrovna vhodné počasí. Takže traktory vyjíždějí na pole s východem slunce a zajíždějí pozdě v noci.

Ale co kdyby ani to nebylo zapotřebí? Co kdyby dokázaly jezdit klidně celých 24 hodin denně? Co kdyby dokázaly samy na pole dojet a samy ho zorat? Co je zapotřebí? Jen namapovat cesty a samotné lány (což tak složité není, mapování prostoru dnes zvládne i automatická sekačka na trávu) a je to.

Video

Nové koncepty autonomních traktorů

Zdroj: CNH Industrial

Ušetří se peníze za traktoristu, ušetří se jeho čas a využije se ten čas, kdy traktorista spí, jí, potřebuje na záchod… Autonomní traktor prostě pracuje. Jen tankovat se musí a někdo mu musí přehazovat připojené nářadí.

A tak vám představujeme dva traktory. Ten první s designem jako z Hvězdné pěchoty se jmenuje Case IH Magnum. Jde o plně automatizovaný traktor, který s řidičem ani nepočítá. Pomocí optických, laserových a ultrazvukových senzorů hlídá své okolí, dokáže detekovat a objet překážku, a když to nejde, tak před ní zastaví.

Samozřejmě že na všechno dohlíží centrální jednotka, se kterou se dorozumívá v reálném čase s dispečinkem. Tam sedí člověk, který vidí jako ze satelitu všechny vozy, může koukat skrz jejich kamery, může je ovládat…

New Holland T8 NHDrive

New Holland T8 NHDrive

FOTO: CNH Industrial

Ten druhý se jmenuje New Holland T8 NHDrive. Má klasickou kabinu řidiče, který může s traktorem klasicky jezdit. Takže po dvoře s ním lze popojíždět, lehce ho přesouvat k různému nářadí a třeba ho i převézt k danému poli. Přece jen tahle verze se legislativcům bude určitě líbit víc, když se autonomní řízení zapne až mimo silnice.

New Holland T8 NHDrive

New Holland T8 NHDrive

FOTO: CNH Industrial

Firma CNH Industrial, která oba traktory připravila, zatím neřekla nic o tom, jestli by se měly dostat do výroby. Víme jen, že jejich pohonné jednotky mají naftové motory o výkonu 419 koní a maximální rychlost až 50 km/h.