Přesně před sto lety založil car Mikuláš II. automobilku AMO (Avtomobilnoje Moskovskoje Obšestvo). Důvodem byl akutní nedostatek nákladních automobilů. Ovšem licenční Fiat F-15, který zde měl být vyráběn, nakonec pěkně dlouho čekal na svou výrobu. Revoluce zpozdila jeho nástup o dlouhých osm let.

V roce 1931 dostala firma do názvu Stalinovo jméno (ZIS) a o pět let později začala vyrábět první sovětský sedmimístný reprezentační vůz ZIS-101. Opět nešlo o vlastní výtvor, ale o kopii amerického vozu Packard. Po druhé světové válce se začal vyrábět vůz ZIS 110, který zase byl kopií vozu Packard Super Eight, který Stalinovi dal americký prezident Franklin Delano Roosevelt.

Po Stalinově éře získala továrna jméno ruského automobilového konstruktéra Ivana Lichačova. Pak už následovaly modely, které ještě mnozí z nás pamatují z televizorů a přehlídek – ZIL 114, 117 nebo 115, který se později přejmenoval na ZIL 4104. Tento vůz přežil konec SSSR.

ZIS 42

ZIS 42

FOTO: ZIL

I když osobní auta jsou možná slavná, mnohem víc využívaná a potřebnější jsou auta nákladní. Příkladem byl válkou zocelený ZIS-42 s pásy pod ložnou plochou nebo známý nákladní automobil 157. Ten býval páteří sovětské a pak ruské armády až do devadesátých let minulého století.

Nákladní automobily ZIL se vyznačovaly především extrémním rozpětím teplot, za kterých mohly pracovat. Například technické listy ZIL-131 hovoří o možnosti provozu od -40 do +55 °C.

ZIL je také továrnou, která je známá speciálními vozy, jako jsou obojživelná auta, vojenské transportéry a speciální podvozky. Ovšem nesmíme zapomenout i na doplňkovou výrobu, která zahrnovala ledničky, jízdní kola, jeřáby a další.

V roce 2010 navrhl designér automobilky Slava Saakyan novou limuzínu, která by mohla nahradit stávající ZIL-4112. Zatím ale zůstalo jen u grafických návrhů.

V roce 2010 navrhl designér automobilky Slava Saakyan novou limuzínu, která by mohla nahradit stávající ZIL-4112. Zatím ale zůstalo jen u grafických návrhů.

FOTO: ZIL