Obchodníci z konsorcia Napleton si nenechali pro sebe, když jim představitelé FCA nabídli 20 000 dolarů (asi půl miliónu korun), aby nadhodnotili prodeje aut, a to asi o 40 kusů. Napleton následně vše oznámil policii a podal na FCA žalobu.

FCA mělo tímto postupem budit dojem, že obchodní výsledky jsou výrazně lepší, než byly ve skutečnosti. Šetření v loňském roce prý ukázalo, že nadhodnocení je někde mezi 5000 až 6000 vozy. Bohužel však nevíme, o jakém období mluvíme.

To není mnoho na americké prodeje, ale může to být například dvouměsíční prodej automobilů Fiat na americkém trhu. A takhle nastavené zrcadlo pak ukazuje, že těch 6000 aut je hodně velká propast mezi úspěchem a neúspěchem značky na trhu.

Vyšetřování neskončilo

Navíc se může ukázat, že to není všechno. Vyšetřování podle renomovaného motoristického časopisu Automotive News pokračuje. A v USA se s podvodníky moc nepářou. Ukázkou je postup americké vlády a vlád jednotlivých států vůči Volkswagenu v jeho kauze Dieselgate.

Značka musí zaplatit americkým majitelům aut celkem 14,7 miliardy dolarů (asi 360 miliard korun), a tak je nasnadě, že ani FCA nevyvázne bez trestu. Tady sice podváděli jen vůči svým konkurentům, ale podle výsledků se určuje rating firem. A pokud se prokáže, že tak slavné to s nějakou značkou není, akcie to zcela určitě okamžitě pocítí.