„Digitální svět nemůžeme jen tak přenechat konkurentům, jako jsou Google, Apple nebo Uber," řekl šéf automobilky Rupert Stadler na mnichovské podnikové konferenci, kde představil nový dynamický plán do roku 2025, který má název „Speed up!“.

Podle něj je třeba ovládnout jak klasickou výrobu aut, tak se snažit dostat do takových oborů, které jsou důležité už dnes a budou důležité ještě víc v budoucnosti. Tedy obory informatiky. Podle Stadlera tento byznys, do kterého hodlá Audi naskočit, by měl v budoucnu přinášet polovinu tržeb.

Audi v prvé řadě plánuje velký vývoj elektromobilů a vozů s palivovými články. Ostatně za deset let má být každé čtvrté prodané Audi elektromobil. A palivové články jsou sice hudbou budoucnosti, ale kdo bude mít v tomto odvětví náskok, ten si bude moct diktovat podmínky.

Stejně tak i inženýři od Audi budou ti, kteří povedou vývoj a výzkum v oblasti samořiditelných automobilů. A to stále v samostatné divizi, což znamená, že půjde o vlastnictví Audi a nikoliv koncernu Volkswagen a Audi tak bude moci, stejně jako je to dnes s motory, tyto technologie ostatním značkám koncernu výhodně přeprodávat.

Všechno řídí IT

A protože všechny výše zmíněné obory a technologie jsou založené především na výpočetní technice a softwaru, bylo by Audi hloupé, kdyby peníze plynuly do jiných firem, které by si musela najímat. To sice stále bude, ale tento podíl by se měl ztenčovat. Vždyť v budoucnu by až třetina z celkových výdajů na výzkum a vývoj, které loni dosáhly 4,2 miliardy eur (v přepočtu přes 113 miliard korun), měla směřovat právě do oblasti informačních technologií.

Celá smečka profesionálů by pak měla pracovat i na speciálních projektech, jako je například sdílení automobilů (car sparing), který by Audi také rádo ovládlo. Dnes sice jsou tyto služby už hodně rozšířené, ale spíš jen co se týče plánů firem. Mezi lidmi je stále služba v plenkách.

Méně aut, méně motorů

O autech už tu najednou ani tak není moc co říct. Stadler označil výrobu vozů jako naddimenzovanou a chce omezit vývoj a výrobu některých modelových řad a motorových variant. Omezení by mělo ukrojit asi třetinu ze současné nabídky. Především by se jednalo o vozy, které nejsou tahouny ve svých kategoriích.